Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2012-09-07| GNSS

Kłopoty z "nawigacją"? Winny zapewne człowiek

Co kilka dni polskie i światowe media obiegają coraz dziwniejsze opisy wypadów samochodowych spowodowanych używaniem odbiornika GPS. Badania amerykańskich naukowców wskazują, że w większości przypadków winny okazuje się człowiek.


Kłopoty z "nawigacją"? Winny zapewne człowiek <br />
fot. Wikipedia
fot. Wikipedia
Barry Brown ze szwedzkiego Mobile Life Center jest współautorem pracy pt. „The Normal Natural Troubles of Driving With GPS”. Opisano w niej wyniki badaÅ„, w trakcie których obserwowano zachowanie kierowców używajÄ…cych samochodowe zestawy nawigacyjne. Stwierdzone w trakcie eksperymentu problemy podzielono na kwestie zwiÄ…zane z wyznaczaniem trasy, definiowaniem celu podróży, wyczuciem lokalizacji samochodu oraz tempem reakcji na komunikaty urzÄ…dzenia. W zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków winny okazywaÅ‚ siÄ™ jednak czÅ‚owiek – kierowca bÄ…dź pasażer. Co wiÄ™cej, na ogół nie byli oni Å›wiadomi swoich bÅ‚Ä™dów, a winÄ… za zbÅ‚Ä…dzenie obarczali odbiornik GPS.

Do jeszcze innych wniosków doprowadziły badania Andrew L. Kun z Uniwersytetu w New Hampshire. Jego zdaniem problemy z użytkowaniem urządzeń nawigacyjnych biorą się stąd, że człowiek jest w stanie przyswajać bardzo ograniczoną ilość informacji jednocześnie. Nie sprzyja temu szczególnie odrywanie wzroku od drogi. Badania wykazały, że jednorazowy czas spoglądania na GPS zazwyczaj przekracza 200 milisekund, a to może już zauważalnie wpływać na jakość kierowania.

Dobrym rozwiÄ…zaniem zwiÄ™kszajÄ…cym bezpieczeÅ„stwo jazdy byÅ‚oby wiÄ™c – zdaniem naukowców – korzystanie wyÅ‚Ä…cznie z komend gÅ‚osowych lub użycie tzw. rzeczywistoÅ›ci rozszerzonej. Pierwszemu rozwiÄ…zaniu nie sprzyjajÄ… jednak trendy w rozwoju usÅ‚ug lokalizacyjnych, które stawiajÄ… coraz wiÄ™kszy nacisk na informacjÄ™ wizualnÄ…. Poza tym wiÄ™kszość kierowców czuje siÄ™ niepewnie bez spoglÄ…dania na ekran. Z kolei rzeczywistość rozszerzona w samochodach nie dość, że jest jeszcze kosztowna, to wciąż ma wiele wad – np. informacje wyÅ›wietlane przez tego typu rozwiÄ…zania sÄ… kiepsko widoczne w silnym sÅ‚oÅ„cu.

Źródło: ?NYT?, JK


«« powrót

UdostÄ™pnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

Å‚adowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Ewolucja OSM od 2006 do 2018 roku
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy zwiÄ…zane z geodezjÄ…, kartografiÄ…, katastrem, GIS-em, fotogrametriÄ… i teledetekcjÄ…, nawigacjÄ… satelitarnÄ… itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzÄ…cy:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS