|2012-07-13|
Geodezja, Sprzęt, Firma
System dla geodety na torach
Firma Czerski Trade Polska wraz ze szwajcarską firmą Amberg Technologies zorganizowały w Centrum Diagnostyki Kolejowej w Warszawie trzydniowe pokazy sprzętu na potrzeby pomiarów tuneli, geometrii torów i skrajni kolejowych.
Amberg zaczynała od wykonywania pomiarów kolejowych i wytwarzania urządzeń na własne potrzeby, a od ponad 30 lat jest także ich producentem na skalę światową. Obecnie oferowany system Amberg Rail 2.0 ma budowę modułową zarówno pod względem wykorzystywanych urządzeń, jak i oprogramowania. Podstawowym elementem systemu jest wózek pomiarowy GRP FX wyposażony w liczne czujniki elektroniczne oraz pryzmat dalmierczy. Wózek ma lekką i prostą konstrukcję, w trakcie pomiaru przesuwany jest po torach przez operatora, a na czas przejazdu pociągu może być szybko zestawiony na pobocze.
Dodatkowym wyposażeniem wózka jest profilomierz do pomiarów skrajni (GRP 3000), natomiast pryzmat można w dowolnej chwili zastąpić skanerem laserowym (GRP 5000). Dwuwymiarowy skaner prezentowany w Warszawie miał maksymalną prędkości skanowania 500 tys. pkt/s, ale z powodzeniem można w jego miejsce wykorzystać dowolny skaner 3D.
Amberg poleca do współpracy z wózkiem zmotoryzowany tachimetr elektroniczny firmy Leica. Może on być ustawiony w dowolnym punkcie na poboczu toru (np. na punkcie osnowy) lub na drugim wózku poruszającym się po torach. Pomiary mogą być prowadzone w lokalnym układzie toru (w odniesieniu do znaczków pomiarowych umieszczonych na przykład na słupach trakcyjnych lub na szynach) lub od razu przeliczane na układ zewnętrzny.
Oprogramowanie pozwala m.in. na opracowanie obserwacji, wprowadzenie wartości projektowych i porównanie ich z wynikami pomiarów, wyznaczenie odchyłek i przygotowanie danych dla podbijarki (do nowszych modeli podbijarek wystarczy przełożyć kartę pamięci z wózka pomiarowego, w przypadku starszych robi się papierowe wydruki z danymi), a także określenie minimalnej skrajni na danym odcinku toru. Prezentacje w Centrum Diagnostyki Kolejowej w Warszawie obejmowały nie tylko pomiary wykonywane i opracowane bezpośrednio na torach, ale również obliczenia kameralne.
Zobacz zdjęcia w Fotogalerii
KPK
|