|2012-02-22|
Geodezja, Prawo, Edukacja
Kształcenie geodetów bez pracowni fotogrametrycznej
Od nowego roku szkolnego zacznie obowiązywać rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, w tym technika geodety (DzU z 17 lutego, poz. 184).
fot. AW
|
|
|
|
|
|
Według nowego rozporządzenia szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik geodeta (technikum czy policealna) powinna posiadać dwa pomieszczenia dydaktyczne: • pracownię dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, wyposażoną m.in. w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, drukarką, ploterem i skanerem oraz z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (dla każdego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, programy komputerowego wspomagania projektowania CAD/GIS, stanowiska rysunkowe (dla każdego ucznia), pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, instrukcje i specyfikacje techniczne wykonywania prac geodezyjnych, dokumentacje geodezyjno-kartograficzne, zestaw przepisów prawa z dotyczących geodezji i kartografii; • pracownię geodezji, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela dostępem do internetu, z drukarką, z ploterem, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, zestawy sprzętu i instrumentów geodezyjnych (jeden zestaw dla sześciu uczniów), obejmujące m.in.: urządzenie GPS, tachimetr elektroniczny ze statywem i podstawką, teodolit optyczny ze skalowym systemem odczytowym, niwelator samopoziomujący ze statywem.
Natomiast zgodnie z obowiązującymi jeszcze przepisami takich pomieszczeń dydaktycznych jest 5 (4 pracownie: geodezyjna, informatyki geodezyjnej i kartograficznej, kartograficzna, fotogrametryczna oraz laboratorium instrumentów geodezyjnych). I o ile cztery z nich z grubsza mieszczą się w ramach dwóch nowych, to zniknęła pracownia fotogrametryczna i jej wyposażenie (m.in. cyfrowa stacja fotogrametryczna z oprogramowaniem, stereoskopy, zdjęcia lotnicze czy satelitarne, ortofotomapy). Z kolei od 1 września 2012 r. standardem wymaganym przepisami będzie stanowisko komputerowe dla każdego ucznia, a nie – jak obecnie – dla dwóch.
W rozporządzeniu z uwzględnieniem Polskiej Klasyfikacji Działalności wskazano obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody pogrupowane pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji wymaganych do realizacji zadań zawodowych. I tak technika geodetę zakwalifikowano do obszaru „budownictwo”.
Jak czytamy w uzasadnieniu do nowych przepisów, celem rozporządzenia jest m.in. poprawa powiązania oferty w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego z potrzebami rynku pracy, w szczególności poprzez określenie efektów kształcenia w ujęciu kwalifikacyjnym, bowiem w większości zawodów zostały wyodrębnione dwie lub trzy kwalifikacje specyficzne dla poszczególnych zawodów. W zawodzie technik geodeta wyróżniono 3 takie kwalifikacje: • wykonywanie pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywanie wyników pomiarów; • obsługa geodezyjna inwestycji budowlanych; • wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami. We wciąż obowiązujących przepisach mieliśmy natomiast zapis: „Zawód technik geodeta jest zawodem szerokoprofilowym, umożliwiającym specjalizację pod koniec okresu kształcenia. Szkoła określa umiejętności specjalistyczne, biorąc pod uwagę potrzeby regionalnego rynku pracy i zainteresowania uczniów. Tematyka specjalizacji może dotyczyć: • geodezji inżynieryjno-przemysłowej; • fotogrametrii i teledetekcji; • kartografii; • systemów geoinformacyjnych”.
Nowe przepisy określają też, że kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych i placówkach kształcenia praktycznego w formie ćwiczeń geodezyjnych, w zespołach 6-osobowych w wymiarze 12 tygodni. Ćwiczenia geodezyjne mogą być również organizowane w formie praktyki zawodowej w wymiarze 2 tygodni (80 godzin).
W rozporządzeniu określono też minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego: • efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów – 280 godz. • wykonywanie pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywanie wyników pomiarów – 500 godz. • obsługa geodezyjna inwestycji budowlanych – 320 godz. • wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami – 250 godz.
AW
|