|2011-09-08|
Mapy
Plan warszawskiego metra z 1938 r. w sieci
Nieznany plan przebiegu linii warszawskiego metra, przedłożony przez prezydenta stolicy Stefana Starzyńskiego w 1938 r. do opinii władzom wojskowym, udostępniło Centralne Archiwum Wojskowe.
Projekt zawiera przebieg planowanych linii w granicach ówczesnej Warszawy. W sumie brano pod uwagę powstanie pięciu tras biegnących południkowo i trzech wiodących równoleżnikowo, wraz z odnogami. Ich odcinki tworzyły linię obwodową, dublującą w północnym półkolu istniejącą kolej naziemną. Najdalej na północ linie sięgają ówczesnej wsi Wawrzyszew, na południu zaś – folwarku Służew i nowego toru wyścigów konnych. Zachodnia granica metra przebiega pod ciągiem ul. Okopowej, Towarowej i Grójeckiej. Najbardziej wysunięty odcinek metra na wschodzie stolicy biegnie od cmentarza żydowskiego i bródnowskiego przez Kamionek do Kępy Gocławskiej.
Wszystkie trasy projektowano, uwzględniając możliwość ich wydłużenia w przyszłości. Część linii biegła na ziemi lub na estakadach (nowsze dzielnice z dopiero powstającą zabudową, skarpa warszawska, fosy Cytadeli, Praga, charakteryzująca się wyższym poziomem wód gruntowych).
Plan jest załącznikiem do pisma prezydenta Starzyńskiego, w którym przyszły inwestor, tj. miasto stołeczne Warszawa, zwraca się do Inspektoratu Obrony Powietrznej Państwa z prośbą o opinię na temat projektu planowanej na lata 40. budowy metra. Chodziło w nim o uzgodnienie wymogów komunikacyjnych z potrzebami wojskowymi.
Pierwsze plany budowy podziemnej kolei w Warszawie powstały w 1925 r. Dwa lata później rozpoczęto wiercenia geologiczne. Prace przerwano jednak na początku lat 30. z powodu kryzysu gospodarczego. Do projektów budowy metra powrócono w 1938 r., tworząc Biuro Studiów Kolei Podziemnej. Wybuch II wojny światowej po raz kolejny uniemożliwił rozpoczęcie przygotowywanej inwestycji.
Szczegółowy plan metra z 1938 r. oraz pismo Stefana Starzyńskiego do władz wojskowych można obejrzeć na portalu historycznym dzieje.pl.
Źródło: PAP Nauka w Polsce
|