Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2011-08-22| Geodezja, Sprzęt

Samoloty lądują, a dźwig buduje

„Ruch na krakowskim lotnisku Balice wstrzymany, wszystkiemu winien dźwig!” – ta wiadomość obiegła niedawno wszystkie media w Polsce, od portali internetowych po główne wydania telewizyjnych serwisów informacyjnych. Problem rozwiązano dzięki technologii Leica Geosystems.


Samoloty lądują, a dźwig buduje <br />
fot. JK
fot. JK
Po rozpoczęciu budowy stwierdzono, że pracujący dźwig zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego. Choć budowa obok lotniska była prowadzona zgodnie z obowiązującym prawem, urzędnicy zmienili wcześniej podjętą decyzję. Prace na budowie zostały wstrzymane.

Koszty przestojów – zarówno budowy, jak i lotniska – są bardzo wysokie. Jedynym wyjściem z patowej sytuacji było znalezienie rozwiązania akceptowalnego dla lotniska, ruchu lotniczego i inwestora budowy.

W pierwszym tygodniu sierpnia 2011 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wyraził warunkową zgodę na wznowienie prac, a jednym z warunków było „stosowanie systemu ostrzegania przed przekroczeniem dopuszczalnej wysokości pracy dźwigu firmy Leica Geosystems”.

Rozwiązanie tego problemu zaproponowała firma JARO kierowaną przez Jarosława Łakomego, małopolskiego przedstawiciela Leica Geosystems. Po szczegółowej wizji lokalnej okazało się, że rozwiązanie problemu jest relatywnie proste. Do kontroli wysokości pracy dźwigu został wykorzystany wskaźnikowy system wspomagania pracy maszyn budowlanych.

Na jednym ze słupów budowanej hali magazynowej został zainstalowany niwelator laserowy Leica RUGBY 280DG. Jego dobór został obwarowany kilkoma warunkami:
• laser jest zamontowany na maszcie o wysokości około 5 m, a drganiom (spowodowanym m.in. podmuchami wiatru) zapobiega kompensator stabilizujący jego pracę;
• widzialna wiązka lasera nie stwarza zagrożenia dla ruchu lotniczego, bo płaszczyzna laserowa jest wyświetlana tylko w pożądanej części budowy.

Sam dźwig został uzbrojony w detektor wiązki laserowej Leica LMR 360. Zamontowanie odbiornika na końcu ramienia nie było jednak rozwiązaniem wystarczającym, dlatego w kabinie operatora zamontowano dodatkowo bezprzewodowy monitor wyświetlający informacje pojawiające się na detektorze.

Źródło: Leica Geosystems


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skaning lotniczy Nysy
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS