|2011-07-21|
Geodezja, Prawo, Edukacja
Technik geodeta ze stacją fotogrametryczną
23 lipca wejdzie w życie rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 15 czerwca w sprawie podstaw programowych kształcenia w 11 zawodach, w tym w zawodzie technik geodeta (DzU nr 141, poz. 826).
fot. AW
|
|
|
|
|
|
Regulacja ma na celu przede wszystkim formalne uporządkowanie sytuacji. Obecne programy nauczania dla zawodu technik geodeta uwzględniały bowiem podstawy programowe kształcenia w tym zawodzie, które zostały opublikowane jako załącznik do rozporządzenia z 3 sierpnia 2000 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach..., które straciło moc we wrześniu 2002 r.
Okazuje się, że Stowarzyszenie Geodetów Polskich było jedynym partnerem społecznym, który zgłosił uwagi do projektu rozporządzenia. Dotyczyły one uwzględnienia w podstawie programowej zapisu dotyczącego realizowania praktycznej nauki zawodu, obszernych treści podstawy programowej, które powinny być potraktowane hasłowo na etapie opracowania programu nauczania przez szkoły oraz wyposażenia pracowni fotogrametrycznej.
Zgodnie z sugestią SGP z wyposażenia pracowni fotogrametrycznej usunięto naziemne kamery fotogrametryczne, stereokomparator, analityczny autograf cyfrowy. Ponadto w wyposażeniu pracowni fotogrametrycznej „stanowisko komputerowe ze specjalistycznym oprogramowaniem do wizualizacji i modyfikacji obrazów cyfrowych z dostępem do Internetu” zastąpiono „cyfrową stacją fotogrametryczną z oprogramowaniem do wizualizacji, pomiaru i opracowania map”.
Natomiast uwaga SGP dotycząca zamieszczenia w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik geodeta zapisu dotyczącego praktycznej nauki zawodu nie została uwzględniona. Nie można bowiem – jak poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej – określać w podstawach programowych kształcenia w poszczególnych zawodach miejsc, czasu trwania i innych warunków odbywania praktycznej nauki zawodu. Definicja podstawy programowej kształcenia w zawodzie ujęta w ustawie o systemie oświaty umożliwia bowiem jedynie zawarcie w tym dokumencie zestawów celów i treści nauczania, umiejętności uczniów, a także zadań wychowawczych szkoły oraz fakultatywnie wyposażenia pracowni w sprzęt zalecany do realizacji programów nauczania. W opinii Rządowego Centrum Legislacji rodzaj informacji, o których uwzględnienie wnioskowało SGP, choć istotne dla wielu zawodów, wykracza poza to upoważnienie.
Nie została uwzględniona również uwaga odnosząca się nie do podstawy programowej kształcenia, lecz do opracowywanego w szkołach programu nauczania. MEN poinformowało, że zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego każda szkoła prowadząca kształcenie zawodowe powinna samodzielnie opracować programy nauczania dla zawodów, w których to kształcenie jest realizowane. Nauczyciele – autorzy programu nauczania dla danego zawodu, powinni zawrzeć w tym środku dydaktycznym wszelkie treści ujęte w odpowiedniej podstawie programowej, a w szczególności dołożyć starań, aby absolwent szkoły był przygotowany do wykonywania zadań zawodowych wymienionych w tej podstawie. Zdaniem resortu edukacji należy w tym zakresie założyć, iż trafne będą decyzje nauczycieli zawodu dotyczące czasu realizacji poszczególnych treści nauczania.
AW
|