|2011-06-27|
Prawo
Informacja publiczna w repozytorium
W ubiegłym tygodniu Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Podstawowym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie do krajowego porządku prawnego nowego (piątego) trybu dostępu do informacji publicznej, tj. instytucji „centralnego repozytorium”, oraz zasad ponownego wykorzystywania informacji publicznych.
Jak zapisano w projekcie, w centralnym repozytorium będą zamieszczane, przechowywane i udostępniane zasoby informacyjne szczególnie istotne dla rozwoju innowacyjności w państwie i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Repozytorium będzie można przeszukiwać za pomocą sieci internetowej. W latach 2012-21 przewidywany maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na jego funkcjonowanie wynosi 23,250 mln zł, przy czym największe wydatki przewidziano na lata 2012 i 2013 (po 5,550 mln zł).
Zdaniem autorów projektu wdrożenie ustawy powinno przełożyć się na poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw, których przedmiot działalności związany jest z przetwarzaniem informacji. Ochronę konkurencji mają zapewnić głównie przewidziane w ustawie zasady: przejrzystości, niedyskryminacji i niewyłączności.
Podstawowym nośnikiem informacji publicznych przekazanych do ponownego wykorzystania bez składania odrębnych wniosków będą Biuletyny Informacji Publicznej. Zamieszczenie w BIP określonych informacji publicznych będzie oznaczało domniemanie bezwarunkowego prawa do ich wykorzystania, chyba że warunki korzystania zostaną wskazane w biuletynie. W projekcie nowelizacji przewidziano także możliwość pobierania opłat za udostępnienie informacji publicznej do ponownego wykorzystania. Mają one być adekwatne do kosztów poniesionych w związku z przekazaniem informacji w określony sposób oraz uwzględniać komercyjny lub niekomercyjny cel ponownego ich wykorzystania.
Przepisy ustawy nie będą stosowane do materiałów archiwalnych znajdujących się w dyspozycji archiwów państwowych, a także do informacji publicznych będących w posiadaniu: • jednostek publicznej radiofonii i telewizji, • instytucji kultury, samorządowych instytucji kultury oraz innych podmiotów prowadzących działalność kulturalną, • uczelni, PAN oraz jednostek naukowych w zakresie informacji będących przedmiotem ich działalności badawczej, • jednostek organizacyjnych systemu oświaty w zakresie informacji będących przedmiotem ich działalności edukacyjnej.
Przepisy o ponownym wykorzystywaniu nie będą naruszały zasad ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej oraz innych ustaw, które określają szczególne zasady wykorzystywania informacji publicznej.
Obowiązek wprowadzenia takiej regulacji przez polskiego prawodawcę wynika z unijnej dyrektywy 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego. Z powodu niedopełnienia obowiązku jej implementacji (termin minął w 2005 roku), projekt nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej jest traktowany priorytetowo. Rząd planuje, że zostanie on przyjęty jeszcze przed końcem kadencji Sejmu.
Źródło: MSWiA, AW
|