wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
Kolebka Polski w chmurze punktów
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Wiadomości



|2013-08-07| Geodezja, Firma, Przetargi

Geoplan na kolejowej jedynce

Do 2015 roku zrewitalizowany zostanie 125-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 1 pomiędzy Koluszkami i Częstochową. Skróci to czas przejazdu między tymi miastami o pół godziny. Koszt inwestycji to blisko 600 mln zł. Za jej obsługę geodezyjną odpowiada firma Geoplan.


Geoplan na kolejowej jedynce

Rewitalizacja – w przeciwieństwie do modernizacji, która zakłada poprawę parametrów linii kolejowej i zwiększanie dopuszczalnej szybkości pociągów – jest odtworzeniem pierwotnego stanu linii kolejowej. W wielu miejscach w Polsce to najtańsza i najszybsza metoda doprowadzenia infrastruktury kolejowej do cywilizowanych warunków, podwyższenia bezpieczeństwa ruchu i likwidacji ograniczeń prędkości. Jest to szczególnie pożądane na intensywnie używanych liniach o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, np. linii nr 1 pomiędzy Warszawą i Katowicami, nazywana dawniej koleją warszawsko-wiedeńską. Na odcinku między Koluszkami i Częstochową jest to główna trasa kolejowa łącząca województwa łódzkie i śląskie.

Początkowo po odcinku tym pociągi osobowe mogły poruszać się z prędkością 120 km/h, a towarowe – 100 km/h. Dziś w wielu miejscach muszą zwalniać do zaledwie 50 km/h. Na pokonanie całego odcinka składy regionalne potrzebują 2 godzin 20 minut, a składy TLK – 1 godziny 50 minut. PKP PLK S.A. zdecydowały się na rewitalizację tego odcinka, co umożliwi skrócenie czasu podróży o 30 minut i zwiększy bezpieczeństwo pasażerów oraz komfort podróży.

Zwycięzcą przetargu na te prace zostało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich „Pol-Aqua”, Dragados, Vias y Construcciones, Electren. Umowę podpisano 16 kwietnia. W jej ramach wykonawca ma 150 dni na opracowanie dokumentacji projektowej i 730 dni na wykonanie prac budowlanych. Cała inwestycja obejmuje wymianę dwóch torów na łącznej długości ponad 158 km, wymianę ok. 83 km sieci trakcyjnej, remont 51 obiektów inżynieryjnych (30 mostów, 5 wiaduktów, 15 przepustów, 1 muru oporowego) i 24 przejazdów kolejowych, wymianę 142 rozjazdów oraz przebudowę 43 peronów na stacjach i przystankach osobowych: Rokiciny, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Milejów, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk, Dobryszyce, Radomsko, Bobry, Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki i Aniołów. Inwestycja ubiega się o unijne finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W przedsięwzięciu uczestniczy przedsiębiorstwo geodezyjne Geoplan ze Zgierza. Marcin Jankowski, dyrektor ds. kontraktów kolejowych Geoplanu informuje, że firma współpracuje z głównym wykonawcą jako podwykonawca na całym rewitalizowanym odcinku. – Będziemy kompleksowo obsługiwać geodezyjnie całą inwestycję w zakresie wymiany układu torowego, sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchem. W związku z etapowaniem rewitalizacji na placu budowy pracować będzie około 30 osób podzielonych na 2- lub 3-osobowe zespoły pomiarowe.

Od dokładności pomiarów geodetów z Geoplanu zależy poprawne wykonanie tak ważnych aspektów, jak geometria toru i jego podbicie. Na słupach trakcyjnych założona zostanie precyzyjna osnowa, która posłuży także jako punkt odniesienia do prac regulacyjnych przy torach.

Firma ze Zgierza ma już bogate doświadczenie związane z modernizacją i remontami infrastruktury kolejowej. Uczestniczyła m.in. w modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej do parametrów szybkiej kolei. Jej specjaliści są na czasie ze wszelkimi technologicznymi nowinkami ułatwiającymi i przyspieszającymi prace nad poprawą stanu linii kolejowych. Geoplan jako pierwszy w Polsce przetestował na dużą skalę technologię wózków pomiarowych GEDO CE, które prowadzone po torach, odczytują parametry związane z geometrią toru. Marcin Jankowski zapowiada, że przy rewitalizacji linii Koluszki-Częstochowa Geoplan także będzie pionierem, stosując system GEDO CE 2.0, który wszedł na rynek w tym roku.

Geoplan z siedzibą w Zgierzu powstał w 1998 r. i obecnie zatrudnia ponad 70 osób. Właścicielem firmy jest inż. Andrzej Kwiatkowski. Przedsiębiorstwo współpracowało przy największych inwestycjach drogowych i kolejowych ostatnich lat na terenie całej Polski, a obecnie otwiera się także na europejskie rynki. Poza projektami kolejowymi w portfolio Geoplanu znajdują się m.in. geodezyjna obsługa budów odcinków autostrad A1, A2, A4, dróg ekspresowych S7 i S8 oraz remontów linii kolejowych nr 4 i 540 (Łódź Widzew – Łódź Chojny) czy inwestycji takich jak Centrum Dydaktyki Nowych Mediów PWSFTviT w Łodzi, Centrum Dystrybucyjne IKEA w Jarostach czy Aquapark w Kutnie.

Źródło: Geoplan


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



reklama
reklama





© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt