Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Maj 2001, Nr 5 (72) |


• W służbie GUGiK – rozmowa z Grażyną Twardowską, dyrektorem Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej • Kontrolowany poślizg kolosa, czyli geodeci na budowie tunelu autostrady • O wykorzystaniu pionowego gradientu ziemskiej siły ciężkości w geodezji pisze prof. Marcin Barlik (część I) • Baza cen ...

powrót

Zbigniew Adamczak

Kontrolowany poślizg kolosa

Geodeci na budowie pierwszego w Polsce tunelu wykonanego metodą przesuwu.
Jak wybudować tunel autostrady przebiegającej pod torami kolejowymi, tak by zminimalizować koszty inwestycji i utrudnienia w ruchu? Idea jest prosta – należy zbudować obok nasypu kolejowego tunel, rozebrać tory i istniejący nasyp, a następnie wsunąć w to miejsce gotowy fragment tunelu i ułożyć na nim tory.

Jesienią 1998 roku rozpoczęto pierwsze prace przy budowie najtrudniejszego i najdroższego, liczącego 13,3 km, odcinka autostrady A2 – obwodnicy Poznania. Inwestor podzielił całość prac na 2 etapy. Pierwszym, dobiegającym już końca, było wykonanie obiektów inżynierskich. O ogromie podjętych prac niech świadczy fakt, że należało wybudować: 3 wiadukty na węzłach autostradowych, 306-metrowy most przez Wartę ponad ujęciem wody na Dębinie, wiadukt nad linią kolejową Poznań – Katowice, tunel pod linią kolejową Poznań – Wrocław i łącznicą Starołęka – Luboń, a także 6 wiaduktów ponad planowaną autostradą w ciągach istniejących ulic i dróg.
Jednym z najciekawszych etapów realizacji tego kontraktu było wykonanie pierwszej części tunelu pod torami kolejowymi w Luboniu. Pierwotnie projekt przewidywał budowę tymczasowych torów kolejowych obok obiektu. Rozwiązanie to pozwalało na wybudowanie tunelu metodą tradycyjną, było jednak stosunkowo drogie i dlatego wykonawca robót (Fougerolle International/Mostostal Warszawa J.V. Sp. z o.o.) zaproponował zmianę technologii. Pozwoliło to zmniejszyć koszty inwestycji i zminimalizować utrudnienia w ruchu kolejowym. Idea przedsięwzięcia była prosta – należy zbudować obok nasypu kolejowego tunel, rozebrać tory i istniejący nasyp, następnie wsunąć w to miejsce gotowy fragment wspomnianego tunelu. Przewidywana przerwa w ruchu pociągów nie mogła przekroczyć 72 godzin. Operacja ta miała być wykonana dwukrotnie – pod torami łącznicy i pod torami szlakowymi. Pozostała część konstrukcji miała być zrealizowana metodą tradycyjną.

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Testy skanera SPL w Kopenhadze
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS