Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Styczeń 1999, Nr 1 (44) |


• Katastrofa budowlana – monitorowanie przemieszczeń Europlexu w Warszawie • Cyfrowo szybciej – porównanie wyników aerotriangulacji wykonanej na autografie analitycznym i cyfrowym • Założenia nowego systemu odniesień przestrzennych „1992” • Jak naliczać opłaty za ODGiK wyjaśnia dyrektor Departamentu ...

powrót

Romuald Kaczyński, Jan Ziobro

Cyfrowo szybciej

Porównanie wyników aerotriangulacji wykonanej na autografie analitycznym (pomiar zdjęć na filmie) i cyfrowym (pomiar zeskanowanych zdjęć).
W krajowej produkcji fotogrametrycznej obecnie częstsze jest wykorzystanie zdjęć skanowanych niż zdjęć na filmie. Wynika to ze względnego potanienia sprzętu komputerowego i oprogramowania fotogrametrycznego, jak i ze znacznie większych możliwości technologii cyfrowej, do których zaliczyć można automatyczne wytwarzanie numerycznego modelu terenu czy wytwarzanie ortofotomap.

Technologia cyfrowa nie jest jednak szeroko stosowana w aerotriangulacji – najwydajniejszym narzędziu do dowiązywania zdjęć lotniczych do układu współrzędnych, w jakim opracowywana jest mapa. Powodowane to jest między innymi wysokimi kosztami specjalistycznego oprogramowania i wyszkolenia personelu. W Zakładzie Fotogrametrii IGiK aerotriangulację na autografie analitycznym wykonujemy od 10 lat, a liczba opracowanych modeli przekroczyła 10 tysięcy. Półautomatyczną aerotriangulację cyfrową stosujemy od dwóch lat, a nasze doświadczenie opiera się na opracowaniu kilkuset zdjęć*. Dla porównania obydwu technologii wybrano blok, który ma odpowiednie do tego cechy: jest stosunkowo duży, zdjęcia mają dobrą jakość geometryczną i fotograficzną, osnowa fotopunktów jest dość dokładna. Zdjęcia barwne wykonano w skali 1:8 000, kamerą LMK 3000, z kompensacją rozmazu, o odległości obrazu 305 mm. Blok tworzyły więc 93 zdjęcia w 9 szeregach, o pokryciu podłużnym 60% i poprzecznym 37%. Fotopunktami w liczbie 69 (68 XYZ, 1 Z) były szczegóły sytuacyjne o dobrej identyfikacji w terenie i na zdjęciach (fotografowane było miasto) i równomiernie rozmieszczone w obszarze bloku. Łączny błąd określenia współrzędnych metodą GPS i błąd identyfikacji oszacowano na MXYZ=10 cm (zostało to potwierdzone w trakcie wyrównania bloku).
Zdjęcia skanowano za pomocą skanera Photoscan PS1 firm Carl Zeiss i Intergraph, pikselem o wielkości 22?m. Skanowanie przeprowadzono z wyrównaniem obrazu do układu tłowego kamery lotniczej. Gęstości optyczne zdjęć zawierały się w przedziale od 0,7D do 2,3D, co świadczy o dość dobrym naświetleniu i obróbce fotochemicznej zdjęć. Rozpiętość tonalna zdjęć w kanale czerwonym została odwzorowana na co najmniej 200 stopniach szarości, bez obcięć tonów w cieniach i światłach. Skanowanie wykonano z korekcją gamma równą 2,0. W trakcie skanowania wytwarzano podobrazy wymagane dla automatycznego pomiaru. Obrazy zdjęć lotniczych zapisywano na dysk z kompresją metodą JPEG o współczynniku kompresji Q=20, co dawało zmniejszenie zbioru od 4 do 5 razy.

Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Sztuczna inteligencja kartuje drogi
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS