Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

System bezzałogowy Birdie firmy FlyTech UAV


Szybciej, więcej, dokładniej

Bezzałogowe statki powietrzne od kilku lat są szeroko wykorzystywane w różnego rodzaju zadaniach pomiarowych. Wraz z rosnącą popularnością technologii UAV w branży geodezyjnej zwiększają się również wymagania potencjalnych klientów.

Łatwość obsługi, bezpieczeństwo, efektywność i dokładność stają się podstawowymi wyznacznikami wyboru systemów bezzałogowych. Odpowiedzią na te wymagania jest ciągły rozwój technologiczny dronów, a w przypadku firmy FlyTech UAV – wprowadzenie na rynek samolotu Birdie, który swoją premierę miał podczas targów Intergeo 2017 w Berlinie.

Najnowszy samolot łączy wiele rozwiązań, które zwiększają wydajność nalotu. A intuicyjna obsługa i liczne systemy bezpieczeństwa czynią go dobrym wyborem dla użytkowników na różnym poziomie zaawansowania.

System bezzałogowy Birdie firmy FlyTech UAV

Ergonomia

UAV Birdie to ergonomiczna platforma o konstrukcji latającego skrzydła, rozpiętoś­ci skrzydeł 140 cm i wadze całkowitej 2,3 kg. Demontowalne skrzydła sprawiają, że po złożeniu cały sprzęt przetransportujemy w niewielkiej skrzyni lub plecaku. Dodatkowo dzięki zastosowaniu dedykowanego pulpitu sterującego, baterii litowo-jonowych czy specjalnych złącz magnetycznych proces przygotowania samolotu przed lotem trwa zaledwie kilka minut.

Bezpieczeństwo

FlyTech UAV jako firma wywodząca się z branży lotniczej bardzo dużą wagę przykłada do aspektu bezpieczeństwa swoich systemów. W przypadku Birdie za bezpieczeństwo odpowiadają przede wszystkim dedykowany pulpit sterujący oraz zaawansowany system auto­pilota. Birdie – jako jeden z nielicznych bezzałogowców – dysponuje dwukanałowym systemem łączności: radiowym 433 MHz odpowiedzialnym za przekazywanie danych telemetrycznych i zarządzanie platformą w czasie nalotu oraz 2,4 GHz umożliwiającym sterowanie samolotem i wyzwalanie trybów lotu (np. lądowania). Pulpit sterujący, wyposażony w autorską aplikację Mission Manager Lite, sprawdzi natomiast przed rozpoczęciem pracy poprawność działania poszczególnych systemów UAV, poprawność zaplanowanej misji, a dzięki integracji z aplikacją DroneRadar zweryfikuje, w jakiej przestrzeni powietrznej się znajdujemy. Wpływ na bezpieczeństwo mają również baterie, które na bieżąco syg­nalizują stan naładowania.

Sensory optyczne

W Birdie do wyboru mamy kilka sensorów optycznych: aparat Sony a6000 z obiektywami Voigtlander, pełnoklatkowy aparat Sony RX1R II lub kamerę multispektralną Micasense RedEdge M. W przypadku opracowań fotogrametrycznych warto zwrócić uwagę na wpływ wielkości matrycy i detektora na jakość końcowych opracowań. Większa matryca to przede wszystkim większe pole obrazowania, co przekłada się nie tylko na wzrost efektywności nalotu, ale przede wszystkim na mniejszą liczbę zdjęć dla tej samej powierzchni. A mniejsza liczba zdjęć oznacza z kolei lepszą geometrię przy opracowaniu. Wielkość detektora matrycy wpływa natomiast na jakość obrazów pozyskiwanych w gorszych warunkach oświetleniowych.

Efektywność

Zastosowane sensory optyczne, długi czas lotu (nawet do 60 minut) oraz wysoka prędkość przelotowa (20 m/s) sprawiają, że Birdie cechuje się wysoką efektywnoś­cią nalotów fotogrametrycznych. Pozwala na pomiar ponad 2 km2 w trakcie jednego lotu przy pikselu terenowym 2 cm. Dzięki temu UAV może sprawdzić się także w pomiarach takich obiektów, jak duże kopalnie odkrywkowe, inwestycje drogowe, czy w wykonaniu opracowań dla gmin i miast.

Dodatkowe wyposażenie

UAV Birdie można wyposażyć w wiele dodatkowych rozwiązań zwiększających jego potencjał. Należy tutaj wymienić przede wszystkim system precyzyjnego pozycjonowania, czyli technologię PPK oferowaną w wersjach jedno- i wieloczęstotliwoś­ciowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu znacząco podnosimy dokładność wynikowych opracowań fotogrametrycznych oraz umożliwiamy eliminację fotopunktów naziemnych. Dodatkowo Birdie może zostać wyposażony w system łączności GSM czy transponder ADS-B, które czynią z niego platformę w pełni przygotowaną do wykonywania lotów BVLOS (poza zasięgiem wzroku) według nowego projektu rozporządzenia.

Przykład zastosowania

Możliwości systemu Birdie były już wielokrotnie potwierdzane w terenie, a modelowym ich przykładem może być nalot wykonany podczas prezentacji w Seulu. Wykorzystano wówczas samolot Birdie GEO wyposażony w aparat Sony a6000 z obiektywem Voigtlander 21 mm oraz odbiornik PPK L1. W trakcie 20-minutowego lotu na wysokości 170 m zmierzono obszar o powierzchni 1 km2 i uzyskano zdjęcia o rozdzielczości 2,7 cm. Dokładność przestrzenna wynikowego opracowania z wykorzystaniem 5 punktów kontrolnych wyniosła 3 cm z błędem maksymalnym 4 cm. Tego typu opracowania pokazują, że system Birdie znajdzie liczne zastosowania w opracowaniach geodezyjnych.


Fragment ortofotomapy stworzonej ze zdjęć pozyskanych przez system Birdie w Seulu

Fragment ortofotomapy stworzonej ze zdjęć pozyskanych przez system Birdie w Seulu


Ortofotomapa wykonana podczas pokazu w Seulu – błędy uzyskane na punktach kontrolnych

Ortofotomapa wykonana podczas pokazu w Seulu – błędy uzyskane na punktach kontrolnych
Paweł Wiącek
FlyTech UAV


Uber "naprawia" GPS w miastach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS