Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Bezzałogowe statki latające w ofercie Geopryzmatu


Pomiary wysokich lotów

Pentax i Kolida to marki od lat znane polskim geodetom przede wszystkim z odbiorników GNSS oraz tachimetrów. Obaj producenci – odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie – przedstawili niedawno swoje modele bezzałogowych statków powietrznych.

Niedaleka przyszłość geodezji czy raczej chwilowa moda niezgodna ze sztuką geodezyjną? – dyskusja ta rozwija się w najlepsze, a opinii na temat dronów jest bodaj tyle, ilu geodetów. I choć można się spierać o miejsce, jakie bezzałogowce powinny zajmować w naszej branży, nikt nie zaprzeczy, że rozwiązanie to cieszy się z roku na rok większym zainteresowaniem. Przybywa geodetów z licencjami operatorów dronów i coraz częściej słyszymy o spektakularnych zastosowaniach UAV (np. wykonanie ortofotomapy dla całego Kołobrzegu pod koniec ubieg­łego roku; patrz GEODETA 1/2018).

PAIS D600 marki Pentax

Ten heksakopter to wyposażony w 6 wirników dron o rozpiętoś­ci skrzydeł 98 cm i wysokości 53 cm. Razem z baterią waży 6,5 kg i jest w stanie wynieść w powietrze nawet 8,5-kilogramowy ładunek, dzięki czemu nie ogranicza użytkownika w wyborze aparatu lub kamery.

Bezzałogowiec może być kontrolowany z odległości do 5 km, a więc za jego pomocą wykonamy loty zarówno w zasięgu wzroku (VLOS), jak i poza zasięgiem wzroku (BVLOS). Akumulator pozwala na 25 minut lotu z prędkoś­cią maksymalną 70 km/h na wysokości do 500 m. Warto dodać, że PAIS D600 został wyposażony w sensor IMU i odbiornik GPS. Dostarczają one przybliżone parametry orientacji zewnętrznej zdjęć, co zmniejsza wymaganą liczbę terenowych fotopunktów, a więc przyspiesza czas realizacji zlecenia.

Integralną częścią zestawu jest oprogramowanie do planowania misji Tower App dostępne na tablety i smartfony. Przygotowanie lotu z jego pomocą trwa kilka chwil. Wystarczy wskazać punkty drogi, narysować trasę na podkładzie ortofotomapy lub zaznaczyć obszar do obfotografowania – program sam wygeneruje wtedy tor, który pozwoli zobrazować cały obszar. PAIS D600 standardowo dostarczany jest z aparatem Sony a5000 i zestawem obiektywów o ogniskowych 16-50 mm.

Wirnikowiec Pentax PAIS D600

Dron Kolida A22+

Szybki rzut oka na cechy tego płatowca pozwala stwierdzić, że jest to urządzenie dorównujące rozwiązaniom bardziej znanych firm. Długi czas lotu (80 minut) oraz maksymalna prędkość 75 km/h pozwalają na 100-kilometrową nieprzerwaną misję. Połączenie dobrego akumulatora z niewielką wagą (1,55 kg) oraz optymalnymi wymiarami (150 x 70 x 13 cm) skutkuje nie tylko dużym zasięgiem, ale również wysoką stabilnoś­cią lotu, która przekłada się na jakość zdjęć oraz finalnych produktów (np. orto­fotomapy, modelu 3D). Producent chwali się również, że przygotowanie bezzałogowca do lotu trwa krócej niż 10 minut i wystarczą 2-3 loty testowe, aby opanować procedurę startu drona i kontrolowanie go za pomocą stacji naziemnej.

Użytkownik Kolidy A22+ otrzymuje w zestawie oprogramowanie SkyPhoto, za pomocą którego w szybki sposób odnajdzie i zaznaczy foto­punkty, zorientuje zdjęcia, wygeneruje chmurę punktów oraz NMT, a nawet wykona prawdziwą ortofotomapę.

Dron został wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, dzięki którym automatycznie wróci do operatora w przypadku utraty sygnału lub wyłączenia stacji naziemnej. Przed startem oprogramowanie wyświetla ponadto 20-punktową listę kontrolną wymuszającą na operatorze ostateczne sprawdzenie samolotu, planu nalotu i warunków atmosferycznych. Kolida A22+ posiada również wbudowany odbiornik GPS, który nie tylko umożliwia trzymanie się zaprojektowanej trasy, ale również zapisuje pozycje środków zdjęć, co znacznie zmniejsza zapotrzebowanie na terenowe fotopunkty.

Płatowiec Kolida A22+

Dla każego celu

Pentax i Kolida przedstawiły dwa różniące się od siebie rozwiązania przeznaczone do odmiennych celów. Heksakopter PAIS D600 z pewnością lepiej sprawdzi się w ciasnej przestrzeni miejskiej, gdzie bezcenna jest możliwość pionowego startu oraz duża zwrotność maszyny. Z kolei płatowiec A22+ przystosowany został do pomiarów dużych przestrzeni i obiektów liniowych. Jednak niezależnie od tego, w jaki sposób będziemy chcieli wykorzystać drona, w Geopryz­macie znajdziemy odpowiednie rozwiązanie.

Tomasz Piegat
Geopryzmat


Studenci inwentaryzują budynek AGH
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS