Przypomnijmy, że sprawa ma swój początek w kwietniu br., kiedy to przestała działać usługa komunikacji powiatowych systemów do prowadzenia EGiB z rejestrem PESEL poprzez szynę usług ZSIN. Następnie usługa pozostawała niedostępna przez ponad dwa miesiące.
W tym czasie zespół pracowników GUGiK-u oraz administratorów systemu ZSIN przeprowadził weryfikację rozwiązania, w wyniku której po stronie GUGiK-u nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.
„Niemniej jednak” – jak poinformował nas urząd w czerwca br. – „sposób wdrożenia po stronie powiatów i GUGiK podlega jeszcze analizie UODO”.
Analiza ta została podjęta na prośbę ówczesnej GGK Alicji Kulki „w związku z zaobserwowaną skalą oraz charakterem wykorzystania usługi komunikacji z rejestrem PESEL – w szczególności dużą liczbą zapytań, w tym realizowanych poza godzinami pracy urzędów”, a jej celem miała być ocena, czy sposób korzystania z usługi oraz jej wdrożenie były zgodne z zasadami przetwarzania danych osobowych wynikającymi z RODO (w tym z zasadą niezbędności, celowości i kontrolowanego dostępu).
Jak poinformował Geoforum.pl w ostatnich dniach rzecznik prasowy UODO Karol Witowski, analiza usługi komunikacji EGiB-PESEL jeszcze się nie zakończyła. Co więcej, została przerwana do czasu zakończenia „innej sprawy, której wyniki mogą wpłynąć na kierunek i przebieg analizy”.
Ta inna sprawa, którą analizuje UODO, dotyczy komunikacji między różnymi rejestrami. „Nie jest to postępowanie administracyjne, ale od jej wyników zależy opiniowanie innych spraw i zagadnień merytorycznych” – wyjaśnił nam rzecznik.