Rozwiązania proponowane w projektowanej ustawie dotyczą przede wszystkim organizacji i funkcjonowania dwóch rejestrów prowadzonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego:
1) krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
2) krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT).
W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z przeprowadzonymi analizami niektóre rozwiązania prawne przyjęte w ustawie o statystyce publicznej wymagają dostosowania do zmieniającego się otoczenia prawnego. Uzasadnione jest również przeniesienie do ustawy części kwestii obecnie uregulowanych w rozporządzeniach dotyczących rejestru REGON oraz rejestru TERYT.
Proponowane regulacje w zakresie rejestru TERYT obejmują przede wszystkim uporządkowanie terminologii (m.in. zastąpienie określenia „rejestr terytorialny” nazwą „rejestr TERYT”), ustalenie nowego katalogu systemów wchodzących w jego skład (wyodrębnienie katalogu ulic) oraz doprecyzowanie sposobu prowadzenia rejestru. Najobszerniejszą zmianą jest wprowadzenie do ustawy nowych artykułów – od 47a do 47l – mających na celu usystematyzowanie i określenie zakresu oraz zasad i podstawy aktualizacji:
• systemu identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego,
• systemu identyfikatorów i nazw miejscowości,
• systemu identyfikatorów i nazw ulic,
• systemu rejonów statystycznych i obwodów spisowych,
• systemu identyfikacji adresowej budynków i mieszkań.
Dodano również zapis, zgodnie z którym dane z rejestru TERYT są powszechnie i nieodpłatnie udostępniane na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego oraz poprzez usługi sieciowe.
Zmiana ustawy przewiduje, że Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi szczegółowy zakres informacji gromadzonych w rejestrze TERYT, sposób jego prowadzenia i aktualizacji, a także zasady standaryzacji nazw ulic – z uwzględnieniem m.in. zgodności z zasadami pisowni języka polskiego.
Projekt ustawy przewiduje również zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym. Jedna z nich dotyczy wyłączenia z Państwowego Rejestru Granic podziału kraju na potrzeby statystyki publicznej. Zgodnie z projektem służba statystyki publicznej otrzyma uprawnienie do prowadzenia własnej bazy danych przestrzennych, pozwalającej na prowadzenie i aktualizację przebiegu granic jednostek podziału statystycznego, tj. rejonów statystycznych i obwodów spisowych – zmiana ma więc na celu uniknięcie gromadzenia przez różne rejestry tych samych danych.
W Pgik wprowadza się także zapis dotyczący współdziałania Głównego Geodety Kraju z prezesem Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie prowadzenia i aktualizacji rejestru TERYT. Współpraca ta polegać ma na weryfikacji poprawności informacji gromadzonych w rejestrze TERYT w odniesieniu do danych zawartych w rejestrach prowadzonych przez GGK – tj. w Państwowym Rejestrze Granic i Państwowym Rejestrze Nazw Geograficznych.
Ponadto dodano zapis, zgodnie z którym starosta, na potrzeby rejestru TERYT, ma obowiązek powiadamiać właściwy miejscowo urząd statystyczny o każdej zmianie w numeracji i przebiegu granic obrębów ewidencyjnych. Dotychczas obowiązek ten wynikał z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie rejestru TERYT.