|2021-10-25| artykuł sponsorowany |
Geodezja
Geodeto, operat elektroniczny tylko z e-podpisem
Obecnie 49% operatów technicznych przekazywanych do zasobu geodezyjnego ma postać elektroniczną (dane GUGiK). Jednak wskaźnik ten rośnie bardzo wolno, a do nowego roku powinien osiągnąć poziom 100%. Wprowadzenie operatu elektronicznego jest nie tylko bardzo ważnym krokiem w kierunku informatyzacji geodezji, ale pozwala również uniknąć obiegu ponad miliona dokumentów papierowych rocznie (w roku 2020 wszystkich operatów złożono 1 013 399).
Elektroniczna wersja operatu technicznego
Wprowadzone pod koniec sierpnia 2020 roku zmiany w przepisach prawa powodują, że podpis elektroniczny stał się niezbędnym narzędziem w pracy geodety. Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 roku w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wprowadza wyłącznie elektroniczną wersję operatu technicznego wraz z podpisem elektronicznym.
Operat techniczny to opracowanie zawierające rezultaty prac geodezyjnych i kartograficznych wykonane w związku z daną pracą geodezyjną. Zgodnie z nowymi przepisami prawa operat ma być sporządzany w formacie pliku PDF i podpisywany elektronicznie przez kierownika prac geodezyjnych – można do tego wykorzystać kwalifikowany podpis elektroniczny SimplySign. Dokument przekazywany jest do miejskich lub powiatowych ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
Powolny wzrost popularności e-operatów
Dotychczasowe przepisy umożliwiały przesyłanie operatów technicznych w postaci elektronicznej, natomiast nowelizacja zakłada wprowadzenie wersji cyfrowej jako wyłącznie obowiązującej. Przepisy przejściowe stanowią jednak, że dla prac geodezyjnych zgłoszonych od dnia 31 lipca 2020 r. dopuszcza się sporządzanie operatów technicznych w wersji papierowej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. Kwalifikowany podpis elektroniczny może być także wykorzystany do podpisywania przez kierownika prac geodezyjnych map do celów prawnych, które sporządza się w celach podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych oraz administracyjnych, można się nim posłużyć także do map projektowych.
Jak pokazują dane Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, wzrost popularności e-operatów jest dość powolny. Porównując styczeń 2020 do stycznia 2021 roku, wzrost wyniósł 19 punktów procentowych, ale w porównaniu z lipcem już o jedyne 2 punkty procentowe. W badaniu przeprowadzonym wśród wykonawców prac geodezyjnych jako przyczynę najczęściej wskazywano na brak odpowiednich narzędzi, tj. oprogramowania czy podpisu elektronicznego.
Warto podkreślić, że znacznie częściej respondenci wskazywali na zalety e-operatu. Wśród najpopularniejszych odpowiedzi znalazły się:
- możliwość wysłania/odebrania operatu o dowolnej porze z dowolnego miejsca (75%),
- oszczędność czasu (67%),
- oszczędność pieniędzy, np. na materiałach biurowych (52%),
- możliwość organizacji cyfrowego archiwum (35%),
- lepsza organizacja pracy w firmie (28%).
Skuteczne wdrożenie operatu elektronicznego wymaga podpisu zintegrowanego z plikiem PDF oraz umożliwienia sprawnej weryfikacji dokumentów elektronicznych. Taką możliwość daje podpis kwalifikowany i osobisty. Użycie podpisu kwalifikowanego pozwala także na podpisywanie plików o wielkości powyżej 10 MB, co nie jest możliwie w przypadku profilu zaufanego. Spośród ponad 600 tys. operatów udostępnianych wykonawcom w technologii ePODGiK, aż 26% stanowią pliki powyżej 10 MB, a 3% – powyżej 50 MB.
Korzyści z cyfryzacji dokumentów
Z danych Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wynika, że w Polsce mamy około 19 tys. wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych. Z wprowadzenia operatu elektronicznego płynie wiele korzyści, gdyż zmiany usprawniają i przyśpieszają obieg dokumentów, pozwalają wykonywać pracę zdalnie, co jest istotne zwłaszcza w przypadku pandemii oraz obostrzeń z nią związanych, a także ułatwiają prowadzenie dokumentacji. Dokumenty w formacie PDF są bowiem światowym standardem dla e-dokumentów, co wiąże się także z łatwą weryfikacją ich zwartości oraz złożonego e-podpisu.
Korzystając z podpisu mobilnego (zainstalowanego na smartfonie) wszelkie formalności stają się o wiele łatwiejsze, ponieważ wszystkie ważne dokumenty można podpisać bezpiecznie niezależnie od miejsca i czasu. W przypadku podpisu kwalifikowanego, który ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny, jest to możliwie nie tylko w Polsce, ale również na terenie całej Unii Europejskiej. Potwierdza to międzynarodowe rozporządzenie eIDAS. Można go także zastosować do kontaktu z urzędem skarbowym, składając sprawozdania do eKRS, biorąc udział w zamówieniach publicznych, podpisując umowy z pracownikami, a także do podpisywania kontraktów czy umów z klientami i kontrahentami. Podsumowując, wykorzystując podpis kwalifikowany, stawiamy na wygodę, bezpieczeństwo oraz mnogość zastosowań zarówno w administracji, jaki w biznesie.
SimplySign to Twój podpis zawsze przy Tobie
Kwalifikowany podpis elektroniczny SimplySign to mobilny podpis elektroniczny niewymagający fizycznego czytnika ani karty z certyfikatem. Umożliwia złożenie podpisu na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon czy tablet, a także na komputerze. Można to zrobić poprzez przeglądarkę internetową lub dedykowaną aplikację na smartfonie czy tablecie. SimplySign to nie tylko oszczędność czasu, lecz również zmniejszenie wydatków w firmie. Nie trzeba drukować dokumentów, zostawiać pieczątek, wysyłać kurierem lub pocztą. Podpisem elektronicznym SimplySign można podpisać każdy plik niezależnie od formatu, m.in. PDF, XML, DOC, XLS, TXT, RTF, TIF. Umożliwia on podpisywanie plików o wielkości nawet kilkuset mega. Dokument może także zostać podpisany przez kilka osób, które mogą dodać swój podpis do dokumentu. Przedsiębiorca, który ceni sobie każdą minutę swojej pracy, ma teraz do dyspozycji rozwiązanie, dzięki któremu w mgnieniu oka załatwi niezbędne formalności. W dowolnym miejscu i czasie podpisze mobilnie dokumenty z pomocą SimplySign. Narzędzie zapewnia pełną integralność treści podpisywanego dokumentu. Ma więc pewność, że nikt nie będzie ingerował w żadne zapisy, a podpis nie zostanie podrobiony. Wszystko to z gwarancją wygody i prostoty.
Więcej informacji na epodpis.asseco.pl
|