Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-06-24| Geodezja

Studenci z AGH inwentaryzują wiadukt

Wiadukt autostradowy WA-31 w miejscowości Stanisławice (w powiecie bocheńskim, w ciągu autostrady A4) na kilka dni został opanowany przez studentów Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH w Krakowie, a konkretnie przez członków Koła Naukowego Geodetów „Dahlta”.


Studenci z AGH inwentaryzują wiadukt
Studenci z AGH inwentaryzują wiadukt
Studenci z AGH inwentaryzują wiadukt
Studenci z AGH inwentaryzują wiadukt

Ich obecność związana była z realizacją projektu – grantu Rektora AGH pt. „Geodezyjna Inwentaryzacja Bezkontaktowa (Optymalizacja procesu geometrycznej i jakościowej inwentaryzacji obiektów inżynierskich i ich otoczenia z zastosowaniem nieinwazyjnych metod pomiarowych prezentowanych w systemie BIM/FIM)”.
Prace terenowe odbyły się na przełomie maja i czerwca, a ich celem było wypracowanie zintegrowanej, uniwersalnej metodyki prowadzenia prac geodezyjnych z zastosowaniem nieinwazyjnych metod pomiarowych – naziemnego skanowania laserowego (TLS), fotogrametrii naziemnej i lotniczej z pułapu UAV oraz technologii georadarowej (GPR). Pomiarami objęto wieloprzęsłowy obiekt mostowy o ustroju nośnym w postaci konstrukcji skrzynkowej z betonu sprężonego. Przed rozpoczęciem prac konieczne było jeszcze podpisanie porozumienia pomiędzy krakowskim oddziałem GDDKiA a WGGiIŚ AGH.

Opiekę merytoryczną nad projektem sprawują dr inż. Łukasz Ortyl, dr hab. inż. Tomasz Owerko oraz mgr inż. Marta Gabryś, którzy od wielu lat związani są z implementacją technologii badań nieinwazyjnych czy BIM-em. Koordynatorami projektu są studenci Jakub Broda oraz Agata Bochniarz.

Wszystkie prace terenowe zostały przeprowadzone w ciągu zaledwie 4 dni. Rozpoczęto je od zamarkowania stanowisk pomiarowych. Kolejnym krokiem było zamontowanie tarczek na przyczółku i filarach wiaduktu potrzebnych w pomiarach TSL czy fotogrametrycznych.
Dane ze skaningu oraz zdjęcia (pozyskane m.in. systemem Trimble V10 Imaging Rover udostępnionym przez firmę Geotronics) posłużą do stworzenia modelu w technologii BIM na różnych poziomach szczegółowości.

W georadarowej części prac skoncentrowano się na lokalizacji zbrojenia miękkiego oraz przebiegu kabli sprężających w dewiatorach konstrukcji obiektu mostowego. Ponadto zajęto się detekcją zasięgu ław fundamentowych filarów oraz elementów sieci uzbrajanie terenu w sąsiedztwie obiektu. Na bazie formalnego porozumienia Leica Geosystems i AGH w Krakowie możliwa była praca georadarami firmy Leica: DS2000 i C-thrue. Prace wykonano również jednostkami Mala GeoScience (anteny 500-1600 MHz), którymi dysponuje AGH. W tym zakresie wsparcia studentom udzielił również dr inż. Jerzy Karczewski.

Pomiary wykonywano pod obiektem, na części wyłączonego z użytku pasa drogowego, a także wewnątrz konstrukcji. Oprócz wspomnianych wyżej metod przeprowadzono pomiary tachimetryczne, statyczne GNSS oraz niwelację precyzyjną.

Na czas sesji letniej prace nad projektem zostały tymczasowo wstrzymane, ale tuż po niej uczestnicy grantu rozpoczną opracowywanie wyników pomiarów.

Jakub Broda, KNG Dahlta


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Lotnicza chmura punktów w najwyższej rozdzielczości
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS