|2015-02-02|
Instytucje
MAC o cyfryzacji administracji publicznej
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowaÅ‚o wyniki piÄ…tej edycji badaÅ„ dotyczÄ…cych stanu cyfryzacji administracji publicznej – tym razem pod lupÄ™ wziÄ™to 1,6 tys. urzÄ™dów, zarówno samorzÄ…dowych, jak i rzÄ…dowych.
Raport z badania wskazuje, że 75% urzÄ™dów wymaga od aplikujÄ…cych na stanowiska merytoryczne posiadania kompetencji informatycznych. UrzÄ™dy coraz częściej dbajÄ… o rozwój umiejÄ™tnoÅ›ci cyfrowych pracowników – 51% szkoliÅ‚o pracowników (44% w 2013 r.), a 27% deklarowaÅ‚o, że wymaga takich kursów od wszystkich swoich nowych pracowników.
Ponadto znakomita większość urzędów (85%) ocenia pozytywnie rezultaty projektów informatycznych finansowanych z funduszy unijnych, a 72% jednostek administracji samorządowej i 51% rządowej planuje skorzystać ze środków europejskich w latach 2015-20.
42% badanych urzÄ™dów korzysta z systemu elektronicznego zarzÄ…dzania dokumentacjÄ… (EZD), lecz tylko dla 7% podmiotów EZD jest podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu zaÅ‚atwiania spraw. Dokumentowanie przebiegu spraw w sposób tradycyjny, wyÅ‚Ä…cznie w postaci papierowej, obowiÄ…zuje w 1/3 urzÄ™dów, a w formie mieszanej (papierowej i elektronicznej) – w 60% jednostek. 2/3 urzÄ™dów wykorzystuje systemy teleinformatyczne udostÄ™pnione na poziomie centralnym do wymiany lub pobierania danych.
W roku 2014 odsetek urzÄ™dów posiadajÄ…cych elektronicznÄ… skrzynkÄ™ podawczÄ… (ESP) wyniósÅ‚ 96%. Sposób wykorzystania ESP różni siÄ™ w urzÄ™dach administracji paÅ„stwowej i samorzÄ…dowej. Administracja paÅ„stwowa używa jej w sposób bardziej wszechstronny (37% tej grupy zarówno odbiera, jak i wysyÅ‚a pisma). Natomiast w administracji samorzÄ…dowej wysyÅ‚anie pism z wykorzystaniem ESP najczęściej ogranicza siÄ™ do odpowiedzi na sprawy zainicjowane tÄ… drogÄ… przez nadawców (46%). Wykorzystanie ESP do pism w Å›ciÅ›le okreÅ›lonych typach spraw przez administracjÄ™ paÅ„stwowÄ… stanowi 6% przypadków. W administracji samorzÄ…dowej odsetki te wynoszÄ… kolejno 15%. WiÄ™cej niż co dziesiÄ…te pismo wpÅ‚ywajÄ…ce do urzÄ™dów w roku 2014 trafiÅ‚o na elektronicznÄ… skrzynkÄ™ podawczÄ…. UdziaÅ‚ dokumentów elektronicznych w przypadku korespondencji otrzymywanej przez urzÄ™dy wzrósÅ‚ o 2 punkty procentowe wzglÄ™dem roku 2013. Odsetek dokumentów wysÅ‚anych za pomocÄ… elektronicznej skrzynki podawczej przez urzÄ…d systematycznie roÅ›nie, uzyskujÄ…c w roku 2014 – 9%.
W raporcie MAC nie wyszczególniono wyników dotyczących cyfryzacji spraw związanych z geodezją i kartografią.
Źródło: MAC, JK
|