Dowód, że tak nie jest, stanowi wykaz wszystkich aktów prawnych z opublikowanymi schematami XSD modelu podstawowego oraz ich porównanie. Szczegółową analizę i interpretacje wyników pozostawiam czytelnikowi.
Akty prawne zawierające schemat XSD modelu podstawowegoDotychczas schemat XSD modelu podstawowego został opublikowany siedem razy. Wykaz aktów prawnych zawierających schematy przedstawiono poniżej w kolejności zgodnej z datą publikacji.
1. rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 3 listopada 2011 r.
w sprawie baz danych dotyczących zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu – s. 13, 40 i 63 (
schemat XSD dla tego aktu),
2. rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 9 listopada 2011 r.
w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – s. 35 i 55 (
schemat XSD),
3. rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 9 stycznia 2012 r.
w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów – s. 29 i 48 (
schemat XSD),
4. rozporządzenie Rady Ministrów z 10 stycznia 2012 r.
w sprawie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju – s. 20 i 40 (
schemat XSD),
5. rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 14 lutego 2012 r.
w sprawie osnów geodezyjnych, grawimetrycznych, i magnetycznych – s. 30, 64 i 87 (
schemat XSD),
6. rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2012 r.
w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych – s. 19 i 48 (
schemat XSD),
7. rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 12 lutego 2013
w sprawie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej – s. 209-231 i 410-431; model podstawowy w tym rozporządzeniu opublikowany jest 2 razy, ale treść jest identyczna (
schemat XSD).
Wyniki porównaniaZ każdego rozporządzenia wyodrębniono schematy XSD, oznaczono je numerem od 1 do 7. Wyniki porównania między poszczególnymi modelami przedstawiono w tabeli poniżej. Jeśli modele nie różnią się między sobą, w rubryce jest napis „zgodne”. Jeśli jednak występują różnice, zamieszczono link do dokumentu, w którym je zaznaczono.
WnioskiWyniki wskazują na chaos panujący w procesie tworzenia modelu podstawowego. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że w rozporządzeniu w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz bazy danych obiektów ogólnogeograficznych, a także standardowych opracowań kartograficznych brak jest jakiegokolwiek odniesienia do modelu podstawowego. W kontekście zakładanej roli tego modelu w krajowej infrastrukturze informacji przestrzennej związanej z harmonizacją danych brak takiego odniesienia jest co najmniej dziwny.
W związku z przedstawionymi różnicami w modelach może przedstawiciele GUGiK zechcą konkretnie się do nich ustosunkować. Jeśli nie, to może przynajmniej wykorzystają nasze porównanie do zrobienia porządku w aktach prawnych.