wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
Apeks skanuje w Trójmieście
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


Księgarnia



dodaj do koszyka dodaj do przechowalni

Książki


PODSTAWY ANALIZ WIELOKRYTERIALNYCH W SYSTEMACH INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ (338)

cena: 45.00

KATEGORIE: |GIS |planowanie i zagospodarowanie przestrzenne


Autorzy: Jacek Malczewski, Joanna Jaroszewicz


Opis szczegółowy: W podręczniku przedstawiono zagadnienia dotyczące metod i narzędzi służących wspomaganiu podejmowania decyzji przestrzennych, na podstawie dotychczasowych osiągnięć w zakresie GIS-AW, kierując się przy tym potrzebami praktyki.
Podręcznik dedykowany jest studentom kierunku studiów Gospodarka Przestrzenna (i kierunków pokrewnych). Przybliża podstawową wiedzę z zakresu analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej, opartą na krajowych i światowych osiągnięciach w tej dziedzinie. W szczególności, porusza zagadnienia związane z podejmowaniem decyzji przy współuczestnictwie wielu grup decydentów, co odpowiada realiom podejmowania decyzji w gospodarce przestrzennej. Przedstawione zagadnienia teoretyczne zilustrowane są przykładami obliczeniowymi i przykładowymi rozwiązaniami w programie ArcGIS ESRI.

Spis treści

1. Wprowadzenie

2. Elementy analizy wielokryterialnej wspierającej proces decyzyjny
2.1. Decydenci
2.2. Kryteria
2.2.1. Kryteria: cele i atrybuty
2.2.2. Hierarchiczna struktura kryteriów
2.3. Alternatywy decyzyjne
2.3.1. Wektorowy/rastrowy format alternatyw decyzyjnych
2.3.2. Ujęcie dyskretne/ciągłe alternatyw decyzyjnych
2.3.3. Definiowanie explicite/implicite alternatyw decyzyjnych
2.3.4. Zmienne decyzyjne
2.3.5. Alternatywy akceptowalne
2.3.6. Alternatywy niezdominowane
2.4. Macierz decyzji
2.4.1. Organizacja elementów analizy wielokryterialnej w formacie wektorowym
2.4.2. Organizacja elementów analizy wielokryterialnej w formacie rastrowym

3. Podstawowe etapy analizy wielokryterialnej wspierającej podejmowanie decyzji
3.1. Generowanie map kryteriów
3.2. Wyznaczenie funkcji wartości/użyteczności
3.2.1. Ustalenie preferencji decydenta odnośnie wartości kryterium
3.2.2. Skalowanie/standaryzacja wartości
3.2.3. Określenie postawy decydenta wobec ryzyka
3.2.4. Metoda wartości środkowej
3.2.5. Wyznaczenie funkcji użyteczności w niepewnej sytuacji decyzyjnej
3.2.6. Funkcja wartości/użyteczności dla wartości kryteriów wyrażonych w skali jakościowej
3.3. Wyznaczenie wag kryteriów
3.3.1. Podstawowe założenia dotyczące wag istotności
3.3.2. Globalne i lokalne metody wyznaczania wag istotności
3.3.3. Globalne metody określania wag istotności
3.3.4. Lokalne metody określania wag istotności
3.4. Zastosowanie reguł decyzyjnych
3.4.1. Metody kompensacyjne i niekompensacyjne
3.4.2. Metody wieloatrybutowe i wielocelowe
3.4.3. Metody ciągłe i dyskretne

4. Metody analizy wielokryterialnej

4.1. Metody wieloatrybutowe w GIS
4.1.1. Metody addytywne
4.1.2. Metody odległościowe
4.1.3. Metody oparte na relacji przewyższania
4.1.4. Podsumowanie
4.2. Metody analizy wielocelowej
4.2.1. Struktura decyzyjnego problemu wielocelowego
4.2.2. Metody generowania rozwiązań niezdominowanych
4.2.3. Metody odległościowe
4.2.4. Metody programowania interaktywnego
4.3. Metody heurystyczne i metaheurystyczne
4.3.1. Podstawowe metody heurystyczne
4.4. Algorytmy metaheurystyczne
4.4.1. Algorytmy ewolucyjne

5. Grupowe podejmowanie decyzji

5.1. Konsensus dotyczący struktury problemu decyzyjnego
5.1.1. Agregacja struktury problemu decyzyjnego
5.2. Konsensus i kompromis dotyczący preferencji kryteriów
5.2.1. Uśrednienie wag preferencji kryteriów
5.2.2. Uzgodnienie wspólnych wag kryteriów
5.3. Techniki głosowania
5.3.1. Głosowanie na ranking
5.3.2. Zalety i wady zastosowania metod głosowania
5.4. Debata .
5.5. Kwantyfikatory lingwistyczne dla określenia preferencji kryteriów
5.6. Procedura grupowej analizy wielokryterialnej
5.7. Agregacja preferencji alternatyw – zastosowanie reguł kolektywnego wyboru
5.8. Ocena konsensusu

6. Niepewność i wrażliwość wyników przestrzennej analizy wielokryterialnej
6.1. Analiza niepewności
6.1.1. Niepewność pomiaru w skalach ilościowych
6.1.2. Błędy pomiarów w skalach jakościowych
6.1.3. Analiza niepewności za pomocą symulacji
6.2. Wynik modelu analiz zależny od wielu parametrów
6.3. Analiza wrażliwości
6.3.1. Metody globalnej analizy wrażliwości oparte na analizie wariancji
6.3.2. Analiza wrażliwości dla analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej
6.4. Podstawowe źródła niepewności modelu przestrzennej analizy wielokryterialnej w systemach informacji geograficznej
6.4.1. Niepewności związane z wyznaczeniem map kryteriów
6.4.2. Niepewności związane z preferencjami decydenta/decydentów względem wartości kryteriów
6.4.3. Niepewność wag kryteriów

7. Podsumowanie

Literatura




Wydanie: I
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2018
Liczba stron: 254
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-7814-762-6




dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze product



reklama

księgarnia

produkt

tylko nowości

typ produktu
reklama





© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt