Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Wiadomości


|2010-12-27| GIS, Teledetekcja, Przetargi

Duży przetarg PKP PLK

Biuro Nieruchomości i Geodezji Kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych ogłosiło przetarg ograniczony na opracowanie innowacyjnej metodyki i informatycznego systemu zarządzania dla kodyfikacji linii kolejowej (etap I).


Duży przetarg PKP PLK

Projekt polega na przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych, których głównym celem jest opracowanie prototypu informatycznego systemu zarządzania kodyfikacją linii kolejowych działającego w trybie interaktywnym z różnych pozycji decyzyjnych (centrala, region itd.) przy wykorzystaniu wymiany danych poprzez łącza sieci intranetowej. Realizacja tego celu wymaga opracowania modelu przestrzennego infrastruktury pasa kolejowego charakteryzującego się dokładnością odwzorowania obiektów na poziomie umożliwiającym modelowanie skrajni infrastruktury kolejowej według standardów określonych w karcie UIC (Międzynarodowy Związek Kolei).

Interaktywny pomiar skrajni bazujący na tym modelu będzie stanowił podstawę do oznaczenia linii kolejowej kodem zgodnie z wzorcami UIC. Procesem kodyfikacji linii kolejowych w Polsce będzie zarządzał informatyczny system oparty na współpracy jednostki centralnej (serwera) z jednostkami zainstalowanymi w oddziałach regionalnych PKP PLK S.A. Podstawą systemu będzie baza danych przestrzennych infrastruktury kolejowej zasilana naziemnymi pomiarami fotogrametrycznymi skrajni realizowanymi w technologii skaningu laserowego oraz wysokorozdzielczej średnioformatowej kamery cyfrowej. Parametry tej bazy powinny umożliwić import i kompilację pomiarów pozyskiwanych z różnych źródeł, ich aktualizację, przetwarzanie według algorytmów zaprojektowanych na potrzeby pomiaru skrajni linii kolejowych, a także przestrzenną wizualizację wyników z opcją interaktywnego precyzyjnego pomiaru szczegółów sytuacyjnych.

Baza będzie wykorzystywana do interaktywnego porównywania parametrów skrajni przesyłki (wagonu) z parametrami skrajni linii kolejowej wzdłuż jej przekrojów poprzecznych. Gęstość punktów pomiarowych opisujących skrajnię powinna zapewniać możliwość wyznaczenia tych przekrojów w trybie dynamicznym (ciągłym), co oznacza, że porównywanie parametrów skrajni (dla przesyłki i linii kolejowej) powinno odbywać się w dowolnym miejscu linii kolejowej. Funkcje informatycznego systemu zarządzania kodyfikowaniem linii kolejowych odpowiedzialne za procesy analityczne i obliczeniowe muszą generować odpowiednie kody dla poszczególnych linii kolejowych, których interpretacja pozwoli zakwalifikować daną przesyłkę lub nie przyjąć jej do przewozu. Podstawą dopuszczenia przesyłki będzie zgodność jej kodu, użytego wagonu i linii, po której ma nastąpić przewóz. Pozwoli to na zarządzanie procesem kodyfikacji z różnych ośrodków decyzyjnych odpowiedzialnych za poszczególne odcinki linii kolejowych.

Prace badawcze przewidziane w projekcie zostaną zrealizowane na odcinku testowym linii kolejowej (wyznaczonym przez PKP PLK) reprezentującym wszystkie typowe zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego (słupy trakcyjne, tunele, wiadukty, mosty, a także łuki o małych promieniach), które należy uwzględnić przy pomiarze skrajni.

Przetarg podzielono na osiem części:
1) Opracowanie modelu naziemnej platformy fotogrametrycznej do precyzyjnego i szybkiego odtworzenia położenia skrajni budowli na liniach kolejowych.
2) Opracowanie metodyki budowy przestrzennego modelu wektorowego infrastruktury skrajni kolejowej w środowisku CAD.
3) Automatyczne teksturowanie elementów przestrzeni opisujących skrajnie linii kolejowych dla obszaru testowego.
4) Opracowanie metodyki aktualizacji skrajni obiektów na liniach kolejowych.
5) Opracowanie struktury przestrzennej bazy danych infrastruktury skrajni linii kolejowych.
6) Opracowanie metodyki wyznaczania kinematycznej skrajni ładunkowej.
7) Przeprowadzenie interaktywnej kodyfikacji testowego odcinka linii kolejowej.
8) Opracowanie założeń i struktury informatycznego systemu zarządzania procesem nadawania kodów dla linii kolejowych.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 5 stycznia 2011 r. W przetargu mogą uczestniczyć wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowali podobne prace i posiadają status jednostki naukowej. Wadium: 18,6 tys. zł. Szacunkowa wartość zamówienia: 3-4 mln zł. Jedynym kryterium wyboru ofert będzie cena. Czas realizacji: 33 miesiące. Zamówienie jest współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-13.

Źródło: PKP PLK, JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Dron prześwietla budynek za pomocą wi-fi
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS