wiadomościksięgarniamapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Jak oszukać GPS?
blog
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama
|2018-02-09| GIS, Mapy, Teledetekcja, Firma, Prawo, Instytucje

U-Space, czyli drony wezmą szturmem miasta

Dziś wykorzystanie bezzałogowców w geodezji nie jest niczym niezwykłym. Unijna inicjatywa U-Space sprawi jednak, że już wkrótce maszyn tych będzie znacznie więcej, i to nie tylko w naszej branży. Co to oznacza dla biznesu i administracji, dyskutowano wczoraj (8 lutego) podczas debaty zorganizowanej pod auspicjami Urzędu m.st. Warszawy.


U-Space, czyli drony wezmą szturmem miasta

– W 2013 roku, gdy wprowadzaliśmy świadectwa kwalifikacji dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych [UAVO – red.], zdobyły je tylko trzy osoby. Ale dziś ma je już 6,5 tysiąca! – mówił Paweł Szymański z Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. – Ktoś mógłby więc powiedzieć, że operator drona jest zawodem przyszłości, ale to mogło być prawdą 4 lata temu. Dziś bowiem idziemy w kierunku systemów automatycznych i autonomicznych – tłumaczył. Jak wyjaśniał dalej, na całym świecie toczą się intensywne prace badawcze w zakresie wykorzystania dronów np. w transporcie krwi, dostarczaniu przesyłek czy monitorowaniu jakości powietrza. To spowoduje znaczący wzrost ruchu BSP nad miastami. Dlatego w ocenie Pawła Szymańskiego trudno sobie wyobrazić, by tego typu misje mogły być realizowane w tradycyjny sposób, tj. przez operatorów.

U-Space już w przyszłym roku

Mając świadomość błyskawicznie zmieniającego się rynku bezzałogowców, pod koniec 2016 r. podpisano tzw. deklarację warszawską, w której przedstawiciele różnych instytucji z całej Europy zadeklarowali konieczność podjęcia działań na rzecz kompleksowego uregulowania ruchu tych maszyn w UE. Tak właśnie powstała inicjatywa U-Space. Pod tym terminem należy rozumieć nie tylko działania prawne, ale także technologiczne oraz edukacyjne, które pozwolą na masowe, sprawne i bezpieczne poruszanie się bezzałogowców nad naszymi głowami. Pierwsze elementy tej inicjatywy mają zacząć funkcjonować na europejskim rynku już w przyszłym roku.

Przykład testowego rozwiązania do kontroli ruchu dronów wpisującego się w ideę U-Space. Jest ono wynikiem współpracy PAŻP i ULC oraz firm: DroneRadar, FlyTech UAV, Aerobits oraz Creotech Instruments

Debata zorganizowana w warszawskim Centrum Kreatywności Targowa miała odpowiedzieć na pytanie, jak przygotować się na te wyzwania. Sporo miejsca w dyskusji poświęcono społecznym obawom wobec masowego ruchu dronów. Jeśli nie zostaną one rozwiane, inicjatywa U-Space nie będzie miała sensu – padały głosy. A można to zrobić, np. pokazując pożyteczną rolę dronów, choćby w transporcie krwi, co już wkrótce stanie się rzeczywistością w Warszawie czy Białymstoku.

Drony a GIS i geodezja

Być może taką promocyjną rolę mogłaby odgrywać również geodezja, mocno reprezentowana na wczorajszej debacie. Przydatność geodezyjnych dronów w przestrzeni miejskiej przedstawił dr Krzysztof Bakuła z Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej. Pokazał on, że BSP mogą być świetnym narzędziem w tak różnorodnych zastosowaniach, jak: wspieranie prac archeologicznych, przybliżanie zabytków osobom niewidomym czy inwentaryzacja wypadków drogowych. Zastrzegł jednak, że mimo prostoty obsługi sprzętu i oprogramowania takie zadania powinny być wykonywane przez osoby z wiedzą z zakresu fotogrametrii.

Dr Krzysztof Bakuła prezentuje wyniki inwentaryzacji Zamku Królewskiego przy użyciu zdjęć z BSP

Paweł Wójcik z firmy SkySnap na przykładzie fragmentu Piaseczna udowadniał natomiast, że drony mogą również wspierać działania urzędów miejskich w takich kwestiach, jak: planowanie przestrzenne, zarządzanie powierzchniami reklamowymi czy monitorowanie zmian. Natomiast Robert Jędrzejczak z Esri Polska pokazał, że GIS to narzędzie nie tylko do przetwarzania danych z UAV, bo może posłużyć również do zarządzania przestrzenią, w której maszyny mają się poruszać.

Drony w ręce samorządów

Dziś zarządzanie przestrzenią powietrzną jest w Polsce w dużej mierze scentralizowane. Ale czy będzie to miało sens w rzeczywistości U-Space? W ocenie wielu uczestników debaty ciężar zarządzania ruchem dronów w dużej mierze spadnie na samorządy. Paweł Korzec z DroneRadar.pl ocenił, że lokalne urzędy docelowo mogą odpowiadać nawet za 80% tej przestrzeni. Dlatego zdaniem sekretarza Urzędu m.st. Warszawy Marcina Wojdata kwestią czasu jest powstanie w każdym ratuszu specjalnej komórki zajmującej się dronami – zarówno ich ruchem, jak i zastosowaniami tej technologii w codziennej działalności miasta.

Konieczne zmiany w prawie

Na debacie nie brakowało postulatów zmian przepisów. Nie chodzi jednak o regulacje dotyczące samych dronów – te mamy bowiem najbardziej postępowe w Europie. Problemem są różne specjalistyczne przepisy, które utrudniają wykorzystanie UAV w konkretnych zastosowaniach.

Przykład z naszego podwórka, na który podczas debaty zwrócił uwagę dr Krzysztof Baukuła, to brak choćby wzmianki o dronach w prawie geodezyjnym, co sprawia, że niektóre urzędy próbują obchodzić te przepisy. Jeszcze w 2015 r. ówczesny główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski deklarował, że GUGiK zajmie się tą sprawą. Zmiany polityczne sprawiły jednak, że do dziś efektów brak. Inicjatywę przejmuje tymczasem Polskie Towarzystwo Fotogrametrii i Teledetekcji. – Rozpoczynamy prace nad wytycznymi dotyczącymi wykonywania opracowań geodezyjnych na podstawie danych z BSP i zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy – deklaruje dr Krzysztof Bakuła.

Prawne problemy wykorzystania dronów nie dotyczą jednak tylko branży geodezyjnej. Jak zwracali uwagę uczestnicy debaty, uregulować należałoby choćby użycie BSP w monitorowaniu jakości powietrza czy kartowaniu miejsc wypadków drogowych.

Organizatorami spotkania „U-Space: trzeci wymiar miasta. UE – samorządy – drony” byli: Urząd m.st. Warszawy, Unia Metropolii Polskich oraz Instytut Mikromakro.

Jerzy Królikowski


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
do zizu Jak ktoś chce zobaczyć jak dojrzały jest rynek dronów w Polsce to nie znajdzie tego w odpowiedziach na pytania z Nowej Soli... ...a Polska jest w gronie liderów w zakresie: ustawodawstwa, technologii oraz ilości operatorów a problemy z planowaniem przestrzennym , geodezją, transportem miejskim itp można ograniczyć właśnie dzięki odpowiednio sterowaną branżą UAV.

czytam i się uśmiecham marzyciele, gadżeciarze czy wizjonerzy? Tyle spraw przyziemnych do srobienia a wybiegają myśleniem w kosmos. Nie ma geniusza żeby zrobić porządek z planowaniem przestrzennym, geodezją, transportem miejskim czy ruchem samochodów w centrach miast a chcą kontrolować, stymulować rynek i Bóg jeden wie co jeszcze z tymi dronami. Kiedyś rozsądnie o dronach pisał Pan Radaktor Jerzy Przywara. Od tego czasu nie wiele się w tej branży zmieniło. Fakt przybyło mitomanów i szumu medialnego. Bzdura bzdurę pogania. Także na naszym rynku. Poczytajcie odpowiedzi na pytania do zamówienia z Nowej Soli - zobaczycie jak dojrzały jest rynek dronów w Polsce.

2 komentarze



zobacz też:



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt