W pierwszej grupie propozycji Towarzystwo wskazuje na konieczność pilnej eliminacji obecnie istniejących barier inwestycyjnych w budownictwie, a w szczególności:
• likwidację obowiązku zgłaszania prac;
• likwidację instytucji licencji na udostępniane materiały zasobu;
• radykalne ograniczenie zakresu danych geodezyjnych, które podlegając przekazaniu do zasobu;
• likwidację instytucji weryfikacji dokumentacji geodezyjnej podlegającej przekazaniu do zasobu;
• likwidację instytucji uwierzytelniania dokumentacji geodezyjnej;
• przywrócenie zasady, że wprowadzanie zmian do bazy EGiB, wynikających z dokumentów geodezyjnych przyjętych do zasobu, następuje w trybie czynności materialno-technicznych;
• radykalne uproszczenie systemu naliczania opłat za udostępniane materiały zasobu, w szczególności zwolnienie z opłat wykonawców prac, których wyniki miałyby być obligatoryjnie przekazywane do zasobu.
W drugiej kolejności PTG proponuje dokonanie innych, systemowych zmian w obecnie obowiązujących przepisach:
• dokonanie reorganizacji modelu służby geodezyjnej i kartograficznej w celu stworzenia „pionowych” struktur tej służby;
• skreślenie z zakresu podmiotowego wykonawców prac jednostek organizacyjnych i wszelkich przedsiębiorców, natomiast wpisanie geodetów uprawnionych;
• eliminację obecnej administracyjnej fazy postępowania rozgraniczeniowego i przekazanie w tym zakresie kompetencji geodecie uprawnionemu;
• likwidację administracyjnej fazy postępowania podziałowego;
• dokonanie audytu mającego na celu weryfikację zasadności obecnie ustanowionych terenów zamkniętych, a także nowelizacji ustawy w kierunku wprowadzenia ogólnej zasady, że tereny zamknięte winny być ustanawiane wyłącznie z uwagi na rzeczywistą konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i obronności państwa, co winno wiązać się z obligatoryjnością stosowania przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;
• przekazanie kompetencji do stanowienia standardów technicznych pozarządowym organizacjom zawodowym działającym w dziedzinie geodezji i kartografii;
• dostosowania przepisów ustawy Pgik do wprowadzonego w 2015 r. przejęcia kompetencji przez ministra właściwego do spraw budownictwa działu „geodezja i kartografia”.
Towarzystwo podkreśla w piśmie, że przedstawione „propozycje nie wymagają angażowania żadnych środków budżetowych, wręcz przeciwnie, uwalniają znaczne środki finansowe i potencjał administracji geodezyjnej, umożliwiając skierowanie ich na obszary rzeczywistych potrzeb w zakresie realizacji zadań należących do państwa”.