Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Kwiecień 2018, Nr 4 (275) |


• Łączą nas wspólne cele – rozmawiamy z wiceministrem inwestycji i rozwoju Arturem Soboniem • Trzy kadłubki. Stan realizacji trzech dużych unijnych projektów GUGiK-u • Jaka przyszłość dyscypliny naukowej geodezja i kartografia • Bogdan Grzechnik analizuje grudniowe posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. prawa ...

powrót

Grzegorz Ninard

Skoro nie skarga, to może wniosek?

Dopuszczalność postępowania skargowego i wnioskowego wobec geodety, cz. II. W GEODECIE 2/2018 poruszyłem kwestię złożenia skargi na działania geodety (w szerokim tego pojęcia znaczeniu). Rozważania te wymagają dalszego rozwinięcia w kontekście innego przejawu prawa do petycji sensu largo, jakim jest wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej geodety.

Wniosek stanowi drugi – obok skargi – przejaw konstytucyjnej wolności składania petycji sensu largo. I podobnie jak skarga jest politycznym prawem konstytucyjnym. Zgodnie z art. 63 Konstytucji każdy ma prawo składać wnioski w interesie pub­licznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania wnios­ków określa ustawa kodeks postępowania administracyjnego.

Jak zauważył Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 7 lutego 2001 r. [K 27/00, OTK 2001, nr 2, poz. 29], punktem wyjścia dla wykładni Konstytucji jest ukształtowane historycznie i ustalone w doktrynie prawa rozumienie terminów użytych w tekście tego aktu prawnego. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi w art. 241, że przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządnoś­ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Przedmiotem skargi było, co do zasady, wadliwe funkcjonowanie sfery pub­licznej. Skarga zawsze miała charakter następczy. Wniosek natomiast ma, co do zasady, charakter profilaktyczny. Co prawda, może on być efektem negatywnej oceny rzeczywistości, ale generalnie jest nakierowany na wywołanie zmian o charakterze pozytywnym. Zmierza on do poprawy jakiegoś elementu sfery pub­licznej. Wnioski mają zatem charakter postulatu, propozycji dokonania zmiany.

Podobnie jak w przypadku skargi, przedmiot wniosku nie został w jakikolwiek sposób ograniczony. Może on dotyczyć każdego możliwego i nawet ewentualnego przejawu rzeczywistości. Ustawodawca, definiując przedmiot wniosku, użył konstrukcji katalogu otwartego, co wskazuje, że wniosek może dotyczyć także innych celów niż wymienione w cytowanym art. 241 kpa. Wniosek charakteryzują cztery cechy:
„1) obejmuje on żądanie realizacji w przyszłości pewnego celu przez działanie lub zaniechanie organu władzy pub­licznej, do którego wystąpienie to jest adresowane;
2) zadośćuczynienie podniesionemu we wniosku żądaniu mieści się w zakresie działania tego podmiotu;
3) cel, którego osiągnięcie postuluje się w takim wystąpieniu, jest pozytywnie oceniany przez wnioskodawcę;
4) w subiektywnym przekonaniu osoby składającej wniosek realizacja postulatów zawartych we wniosku służy poprawie sposobu funkcjonowania władz publicznych, optymalizacji ich działań.

Charakter okoliczności wymienionych w analizowanym katalogu pozwala także przyjąć, że przedmiotem wniosku mogą być zarówno kwestie o charakterze indywidualnym, jak i ogólnym. Wynika to zresztą z przyjętej konstrukcji legitymacji do złożenia wniosku, która odwołuje się do interesu publicznego, interesu własnego wnioskodawcy oraz interesu własnego innych osób.

Podobnie jak w przypadku skargi, przedmiot wniosku podlega jednak ograniczeniu do sfery publicznej. Może on dotyczyć funkcjonowania władzy czy administracji publicznej albo też wykonywania zadań publicznych. Przedmiotem wniosku nie mogą być natomiast elementy rzeczywistości ze sfery prywatnej.

Instytucja odpowiedzialności dyscyplinarnej (a właściwie zawodowej) została wprowadzona do Prawa geodezyjnego i kartograficznego ze względu na wagę skutków wykonywania czynnoś­ci zawodowych przez geodetów. Wyniki ich pracy zasilają bowiem państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny stanowiący podstawę informacyjną dla rozmaitych działań związanych z nieruchomościami. Ustawodawca postanowił zatem wprowadzić system gwarantujący wysoką jakość prac wykonywanych przez geodetów posiadających uprawnienia zawodowe.
(...)

Z punktu widzenia organizacji systemu odpowiedzialności zawodowej jest ona ewidentnie instytucją publiczną. Organy orzekające oraz oskarżyciel (rzecznik dyscyplinarny) są powoływani przez organy administracji publicznej. I sami wpisują się jako element administracji publicznej (rządowej). System ten zatem wpisuje się w zakres przedmiotowy wniosku.
Z punktu widzenia osób (geodetów uprawnionych), na które system ten jest nakierowany, cały czas pozostajemy jednak w sferze prywatnej. System odpowiedzialności zawodowej dotyczy bowiem oceny zawodowych walorów osób wykonujących samodzielne funkcje w geodezji. Bezpośrednio dotyka wyłącznie tych osób. Może doprowadzić nawet do utraty przez nie uprawnień zawodowych. I niezależnie od przesłanek odpowiedzialności zawodowej weryfikuje możliwość i jakość prowadzenia samodzielnej działalności zawodowej (gospodarczej) przez geodetów uprawnionych.

W tym miejscu warto – dla porównania – odwołać się do „analogicznego” systemu odpowiedzialnoś­ci zawodowej nauczycieli. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (DzU z 2017 r. poz. 1189 ze zm.), tak samo jak Pgik, formułuje system odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli. Jest on podobnie skonstruowany. Także dotyczy osobistych przymiotów nauczycieli i tak samo orzekają w nim specjalnie do tego powołane organy. Na tle tej regulacji prawnej orzecznictwo wypowiedziało się o jego całkowicie publicznym charakterze...

Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Jak oszukać GPS?
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS