Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Lipiec 2017, Nr 7 (266) |


• Uzbrojenie pod jednym adresem, czyli zbiorcza usługa WMS do przeglądania danych o uzbrojeniu terenu • Dron też dużo może – wbrew opiniom bezzałogowce sprawdzają się w obrazowaniu dużych obszarów, co udowodniła krakowska firma GEOinwest • Obywatel mocniejszy w starciu z urzędnikiem – sędzia Magdalena Durzyńska o ...

powrót

Jerzy Leszczuk

Powroty na autostradę A4

Niewiele brakowało, a budowa autostrady A4 trwałaby równo 100 lat. Ukończona w 2016 r. inwestycja przechodziła w tym czasie nie tylko poważne zmiany koncepcji, ale i przetrzymała upadek dwóch totalitaryzmów. Wiem nieco na temat tej budowy, bo sam w niej uczestniczyłem.

Mój pierwszy kontakt z autostradą A4 przypada na wczesne lata młodości. Z kolegami jeździliśmy na rowerach z Bolesławca w kierunku Szprotawy. Po drodze mijaliśmy węzeł autostradowy i dla rozrywki kręciliśmy ósemki na płytach autostrady. Wtedy niemal nic po autostradzie nie jeździło (taki był stan motoryzacji za towarzysza Wiesława).

Na przełomie lat 70. i 80. byłem już geodetą i pracowałem w nieco egzotycznej firmie „Zarząd Autostrad w Warszawie – Zespół Terenowy nr 9 w Opolu”. Realizowany był wówczas projekt budowy autostrady A4 na terenie województwa opolskiego. W jego ramach ułożono kilka kilometrów nawierzchni na odcinku rzeka Nysa Kłodzka – węzeł Prądy. Prowadzono prace na estakadach doliny Nysy Kłodzkiej i Odry. Wybudowano wiadukt nr 25 w pobliżu Krapkowic. Zlikwidowano dwa wiadukty nad autostradą, które stały się zbyteczne. Prowadzono prace nad modernizacją węzła Prądy. Trwał też wykup gruntów (działki wydzielono przed 1945 r. i, jak słyszałem od miejscowych, już wykupiono, a jedynie transakcje nie były ujawnione w księgach wieczystych).

Do moich zadań należała m.in. obsługa geodezyjna budowy estakady nad doliną Odry w Rogowie Opolskim. Stan estakady, jaką pamiętam, to lewy przyczółek i dziewięć podpór, z których skuwano kamieniarkę, mocowano zbrojenie i betonowano (coś jak leczenie zepsutego zęba). Po latach przekonałem się, że zadanie zrealizowano zupełnie inaczej, z zarzuceniem owego wariantu. Zmienione zostały standardy projektowania obiektów inżynierskich. Na odcinku Olszyna – Bielany Wrocławskie zmodernizowano istniejące obiekty inżynierskie, na odcinku Bielany Wrocławskie – Nogawczyce wzniesiono zupełnie nowe.

W ogóle to wypada przypomnieć, że budowa autostrady A4 rozpoczęła się w latach 30. XX wieku i przerwało ją dopiero zakończenie II wojny światowej (patrz ramka). Od mieszkańców Rogowa usłyszałem nieco o budowie. Do realizacji prac wykorzystano więźniów obozów koncentracyjnych zastąpionych później jeńcami rosyjskimi. A więc cała technologia to były taczki i łopaty. Sprzęt mechaniczny pojawiał się sporadycznie. Mimo to efekt przetrwał wiele lat.
W naszych już czasach upadek ekipy Gierka, która chciała budować niedokończoną po roku 1945 autostradę, i kryzys finansów publicznych przerwały sny o potędze i skromne prace przy budowie tej trasy. Bankructwo systemu spowodowało, że mój zespół rozwiązano, a firmom realizującym budowę wypowiedziano umowy i wszelkie prace ustały. Do tematu wrócono dopiero pod koniec wieku XX, w innej już konstelacji politycznej.

• Wielki powrót na A4

W roku 1999 Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w Legnicy, gdzie byłem zatrudniony, powierzyło mi opracowanie dokumentacji do wydzielenia działek do nabycia w celu realizacji zadania „budowa autostrady A4”. Chodziło o odcinki istniejącej już dwupasmowej autostrady (patrz ramka) w obrębach wsi Jadwisin i Lubiatów w powiecie złotoryjskim oraz w obrębie Osetnica w powiecie legnickim.

Poszerzenie pasa wynosiło maksymalnie kilkadziesiąt metrów, choć w większości przypadków wystarczało po kilka metrów, a wszystko wynikało z poprawy profilu poprzecznego pasa drogi i budowy systemu odwodnienia oraz odprowadzenia nadmiaru wód opadowych. Prace związane wydzieleniem poszerzenia odbywały się z dużym wyprzedzeniem w stosunku do prac modernizacyjnych. Na „moich” odcinkach wykonywana była zmiana nawierzchni, tj. całego profilu jezdni od podbudowy po nawierzchnię (w dużym stopniu na odcinku od węzła Krzyżowa do węzła Bielany Wrocławskie jest nawierzchnia betonowa). Ponadto poszerzono jezdnię o pas awaryjny.

Dane do określenia linii rozgraniczających nowy pas autostrady pochodziły z Transprojektu Poznań. Część graficzną i wykaz współrzędnych nowych punktów granicznych...

Pełna treść artykułu w lipcowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Model 3D Piaseczna na bazie danych z UAV
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS