Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Grudzień 2016, Nr 12 (259) |


• Cyfrowa mozaika. Raport na temat informatyzacji powiatowej geodezji • Stop błędom! Czyli co należy zmienić w przepisach dotyczących numeracji adresowej? • Zabiegi dotyczące poprawy funkcjonowania biegłych sądowych podsumowuje Bogdan Grzechnik • Komunalizacja drogi a podział nieruchomości – przypadek z praktyki ...

powrót

Anna Wardziak

Czy idą dobre zmiany?

5. edycja Forum nt. kształcenia i doskonalenia zawodowego geodetów i kartografów (Jachranka, 20-21 października).

Obowiązująca podstawa programowa miała poprawić jakość kształcenia. Prawda jednak jest taka, że szkoły średnie kształcą pod egzaminy zamiast uczyć rozwiązywania problemów – tak sami nauczyciele diagnozują stan edukacji.

Problemy szkół średnich kształcących w zawodzie technik geodeta zdominowały tegoroczne Forum. Świadczy o tym zarówno frekwencja nauczycieli, jak i treść sformułowanych postulatów. Tematów poruszanych podczas spotkania było jednak więcej. Większą otwartość w podejś­ciu do kształcenia geodetów na poziomie wyższym przedstawiły uczelnie. A istotne w obu kontekstach było okreś­lenie potrzeb i możliwości geodezyjnego biznesu. Osobne zagadnienie stanowiła oferta Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w zakresie planowanych branżowych szkoleń skierowanych głównie do administracji.

• Co zapowiada MEN?

Do takiego kształtu spot­kania niewątpliwie przyczyniła się przygotowywana reforma edukacji i zmiany w systemie kształcenia zawodowego. Jak zapowiedziała naczelnik Wydziału Kształcenia Zawodowego w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN Emilia Maciejewska, niebawem czeka nas likwidacja gimnazjów i powrót do ośmioletniej szkoły podstawowej oraz czteroletniego liceum, a także – co istotne dla branży – do 5-letniego technikum. Pierwsze zmiany zaczną być wdrażane już we wrześ­niu 2017 roku. Wtedy to jeszcze w 4-letnim technikum ma być wprowadzona zmodernizowana podstawa programowa (z uwagi na konieczność dostosowania jej do Polskiej Ramy Kwalifikacji). A powrót we wrześ­niu 2019 r. do 5-letniego technikum pociąga za sobą konieczność m.in. opracowania na nowo podstawy programowej i programu nauczania. Są to trudne zadania nie tylko ze względu na presję czasu.

• Co na to szkoły średnie?

Do zrobienia jest bowiem wiele, biorąc pod uwagę gorzką diagnozę stanu kształcenia geodetów na poziomie średnim zaprezentowaną m.in. przez Rafała Rutkowskiego, nauczyciela ze stołecznego Technikum Geologiczno-Geodezyjno-Drogowego. Opanowanie wiedzy przez uczniów jest utrudnione przez konieczność zdawania zbyt dużej liczby egzaminów (potwierdzających każdą z trzech określonych w zawodzie kwalifikacji) przed zakończeniem pełnego cyk­lu kształcenia. Nie sprzyja temu również formuła egzaminu, na którym obowiązują tzw. testy wielokrotnego wyboru, gdzie uczeń ma trafić we właściwą odpowiedź, jak w totolotku.

– Wszystko dlatego, że szkołą zaczyna rządzić logika rynkowa. Nie ma nauki, są usługi edukacyjne. Nie ma uczniów, są klienci. I jak w każdym biznesie, im ich więcej, tym placówka ma większy zysk – tłumaczył Rutkowski. Jego zdaniem warto dążyć do tego, żeby pytania egzaminacyjne miały charakter problemowy, a uczeń samodzielnie formułował odpowiedź. Należy też zmniejszyć liczbę kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie z trzech do dwóch z jednym praktycznym egzaminem po zakończeniu kształcenia – taki zapis znalazł się wśród wypracowanych postulatów (pełna ich lista na Geoforum.pl w wiadomości z 25 października).

Z danych zaprezentowanych na Forum przez przedstawicielkę MEN wynika, że w ubiegłym roku w 4-letnich technikach i 2-letnich szkołach policealnych kształciło się w zawodzie technik geodeta łącznie...

Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Wypis lub wyrys przez ePUAP
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS