Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Październik 2015, Nr 10 (245) |


• Geodezyjne wyzwania przy odbudowie mostu Łazienkowskiego • Geodeta od składania klocków – obszerna relacja z międzynarodowych targów geodezyjnych Intergeo 2015 • W cyklu „Poczet Profesorów PW” wywiad z prof. Aliną Maciejewską, dziekanem Wydziału Geodezji i Kartografii • Wyceniamy działkę czy nieruchomość? ...

powrót

Sławomir Mikrut, Krystian Pyka, Regina Tokarczyk, Zbigniew Leszczewicz, Agnieszka Warda

Kolej na wdrożenie

Opracowanie innowacyjnej metodyki i informatycznego systemu zarządzania dla kodyfikacji linii kolejowej, część III. Po etapie prac badawczych, który obejmował wybór systemu pomiarowego i opracowanie koncepcji bazy danych, przyszła pora na wdrożenie i przetestowanie nowych rozwiązań. Efektem tych działań jest stworzenie systemu pomiarowego skrajni budowli oraz informatycznego systemu zbierania, przetwarzania i przekształcania danych w informacje przydatne do podejmowania odpowiedzialnych decyzji.

Fot. Widok okna aplikacji w trakcie wyświetlania fragmentu trasy
Fot. Widok okna aplikacji w trakcie wyświetlania fragmentu trasy
Realizację drugiego etapu projektu pt. „Opracowanie innowacyjnej metodyki i informatycznego systemu zarządzania dla kodyfikacji linii kolejowej” powierzono w drodze przetargu konsorcjum w składzie: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (lider), Geotronics Polska Sp. z o.o. oraz EC Systems Sp. z o.o. Umowę o wartości 8,4 mln zł netto podpisano w listopadzie 2014 roku, a termin zakończenia prac przewidziano na 28 sierpnia br.

Dobór konsorcjantów nie był przypadkowy. Akademia Górniczo-Hutnicza była wykonawcą I etapu przedsięwzięcia, o charakterze badawczym. Spółka Geotronics Polska zrealizowała projekt modernizacji systemu UPS-80 do pomiaru skrajni kolejowej – rozwiązania fotogrametrycznego firmy GRAW, rozwijanego przez ponad 10 lat przy współudziale pracowników Katedry Geoinformacji, Fotogrametrii i Teledetekcji Środowiska AGH (prof. Regina Tokarczyk i dr Sławomir Mikrut z AGH). Natomiast firma EC Systems ma ponad 10 lat doświadczenia w dostarczaniu rozwiązań bazodanowych dla firm na całym świecie, działając w ramach tzw. EC Grupy – jednej z najbardziej dynamicznie i wielokierunkowo rozwijających się firm inżynierskich w Polsce, skupiającej ponad 300 inżynierów.

Jak wspomniano w poprzednich dwóch artykułach (GEODETA 8 i 9/2015), I etap projektu obejmował prace badawcze, których celem był wybór prototypu systemu pomiarowego i propozycji bazy danych. II etap projektu – wdrożenie prototypu – składał się z trzech części.

W ramach pierwszej należało zbudować i wdrożyć system pomiarowy skrajni na kolejowym pojeździe pomiarowym EM-120. Część druga dotyczyła wdrożenia systemu informatycznego do analiz wyników pomiarów oraz prowadzenia procedur kodyfikacji linii kolejowych. Część trzecia obejmowała testowanie i wdrożenie całości systemów. W jej ramach należało dokonać interaktywnej kodyfikacji dla fragmentu linii kolejowej C-30/1 (odcinek linii nr 96 Tarnów – Muszyna).

Istotą części pierwszej było zainstalowanie urządzeń pomiarowych na pojeździe EM-120, który używany jest przez PKP do pomiarów geometrii torów. Oba rozwiązania, czyli nowe do pomiarów skrajni i istniejące do diagnostyki torów, zbudowane przez firmę GRAW, należało zintegrować tak, aby wzajemnie się wspomagały, a wyniki podawane były we wspólnym układzie związanym z osią toru. Ponadto system do pomiaru geometrii toru musiał mieć możliwość niezależnego działania względem systemu do pomiaru skrajni. Ponieważ pojazd EM-120 posiadał tzw. licznik drogi w postaci encodera, nową platformę pomiarową „dowiązano” do tego licznika, aby operator systemu mógł dokonywać korekty licznika drogi...

Pełna treść artykułu w październikowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Apeks skanuje zabytkowe młyny
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS