wiadomościmapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
blog


reklama
reklama

Kartografia i internet

- część 1 z 2 » »»


Robert Olszewski, Paweł Kowalski, Andrzej Głażewski

Od początku lat 90. XX wieku wraz z rozpowszechnieniem usługi WWW internet zrewolucjonizował praktycznie wszystkie dyscypliny naukowe, handel, edukację i działalność gospodarczą, zawędrował wreszcie pod strzechy. Niezależnie od motywacji i rzeczywistych potrzeb, zdolności i technicznych możliwości przeciętnego użytkownika dostęp do internetu jest coraz szerszy. W tym globalnym systemie informacyjnym zwiększa się udział informacji odniesionej przestrzennie (geoinformacji). Nadaniem odpowiedniej formy i doborem treści map i geowizualizacji internetowych zajmuje się kartografia. Jednocześnie obserwuje się swoiste sprzężenie zwrotne polegające na formowaniu nowych zadań oraz modyfikacji metodyki i technik kartograficznych ze względu na nowy sposób publikacji.

Działalność ukierunkowaną na rozpowszechnianie publikacji kartograficznych w internecie można określić mianem kartografii internetowej (Internet Cartography, Web Cartography), jakkolwiek ta młoda specjalność nie doczekała się jeszcze spójnej definicji ani sprecyzowania zakresu zainteresowań sięgających od klasycznej metodyki prezentacji, generalizacji i teorii odwzorowań aż po geowizualizację, systemy informacji geograficznej, multimedialne środki wyrazu i teleinformatykę. Jedną z prężniej działających organizacji zajmujących się kartografią internetową jest Komisja Map i Internetu Międzynarodowej Asocjacji Kartograficznej (International Cartographic Association, Commission on Maps and the Internet), która w swych celach statutowych zapisała popularyzację i badania nad rozpowszechnianiem map i danych poprzez media elektroniczne.
U zarania kartografii internetowej mapy były jednym z wielu elementów grafiki ilustracyjnej towarzyszącej dokumentom hipertekstowym. Z czasem statyczne, często skanowane wersje map drukowanych, wyparte zostały przez mapy interaktywne i dynamiczne, redagowane docelowo dla internetu. Wraz z rozwojem technik udostępniania baz danych w sieciach rozległych pojawiły się wreszcie ogólnodostępne systemy informacji geograficznej, nazywane także serwisami geoinformacyjnymi.

W zależności od zastosowanej technologii publikacji zmieniają się możliwości funkcjonalne geowizualizacji internetowej. Najprostszym sposobem publikacji jest użycie standardowych technik internetowych: języka HTML i zapisu map w postaci obrazowej (obrazów rastrowych: JPG, GIF, PNG). Jako że interpretacja kodu strony może odbyć się po stronie klienta (w przeglądarce internetowej), nie ma potrzeby użycia dodatkowego oprogramowania. Pośrednim rozwiązaniem jest wykorzystanie formatów grafiki wektorowej (np. Macromedia Flash) lub technik programowania: Java, JavaScript itp., wymagających doposażenia przeglądarki użytkownika w tzw. aplety (wtyczki), ale zwiększających interaktywność prezentacji. Największe możliwości dają specjalistyczne narzędzia udostępniania baz danych geograficznych zwane serwerami map (ESRI ArcIMS, Intergraph GeoMedia WebMap, MapInfo MapXtreme, Autodesk MapGuide itd.). Cechuje je duża wydajność i użyteczność: szeroki zakres skal i stopni dynamicznej generalizacji, wiele opcji nawigacyjnych, możliwość selekcji graficznej i atrybutowej. Można elastycznie dostosowywać funkcjonalność takiego serwisu do potrzeb potencjalnego użytkownika, zapewniając odpowiednią użyteczność (jakość i aktualność), dostępność serwisu i wygodę użytkowania.
Mapa internetowa musi być dostosowana do specyfiki prezentacji informacji w globalnej sieci komputerowej. Internet wymaga zupełnie innego organizowania elementów i treści przekazu niż w podejściu tradycyjnym. Przekaz internetowy jest przede wszystkim obarczony wszystkimi ograniczeniami urządzenia dostępowego, którym najczęściej jest komputer z podłączonym monitorem. Po wtóre, jak wykazują statystyki wizyt na stronach internetowych, czas jakim dysponuje przeciętny użytkownik (liczony najczęściej w minutach), jest nieproporcjonalnie mały w porównaniu do liczby dostępnych w sieci dokumentów (liczby jedenastocyfrowej). Kardynalną zasadą projektowania serwisów internetowych, w tym także prezentacji kartograficznych, jest więc dążenie do spójności i przejrzystości wypowiedzi, silne uproszczenie formy i treści publikacji oraz hierarchizacja informacji według ważności.
I w tym aspekcie praktyka kartograficzna odpowiada wymogom internetu, dzięki temu, że wykształciła własny uniwersalny język wypowiedzi – język znaków umownych.

kartografia
Interaktywna mapa Agendy ds. Wyżywienia i Rolnictwa ONZ

Fundamentalne problemy kartografii, takie jak: optymalizacja zniekształceń odwzorowawczych, skalowanie i generalizacja, różne aspekty symbolizacji zostały już teoretycznie zdefiniowane i dostatecznie dobrze rozwiązane, aby mapa w postaci finalnej mogła być użytecznym i wygodnym produktem. W kartografii internetowej istnieje wiele niezbadanych obszarów oddziaływania prezentacji na odbiorcę i odwrotnie.
Jednym z ważniejszych zjawisk towarzyszących rozwojowi technologicznemu jest zmiana funkcji, jakie pełnią mapy na stronach WWW. Tradycyjnie każda mapa pełni rolę poznawczą, informacyjną. Internet umożliwił jednak użytkownikom geoinformacji samodzielną pracę – redagowanie map na własny użytek, w sposób interaktywny, w celu stymulowania myślenia i odkrywania świata. Poza tym mapa na stronach internetowych coraz częściej jest funkcjonalnym elementem graficznego interfejsu użytkownika.

część 1 z 2
1 2 » »»



dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze menu_text_pl



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt