wiadomościksięgarniamapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Ewolucja Uzupełniającej Mapy Polski
blog
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama
|2018-01-13| Geodezja, Firma

Łącznicą krócej

7 grudnia 2017 roku, po przeszło dwóch latach od rozpoczęcia prac, otwarto łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. O geodezyjnej obsłudze tej strategicznej dla stolicy Małopolski inwestycji, która usprawnia ruch pociągów w mieście, piszemy w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA.


Łącznicą krócej <br />
Prace wykończeniowe na stacji PKP Kraków Podgórze - lipiec 2017 r.
Prace wykończeniowe na stacji PKP Kraków Podgórze - lipiec 2017 r.
Bezpośrednie połączenie kolejowe Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwia pominięcie stacji Kraków Płaszów, usprawniając ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia, a także połączenia regionalne i dalekobieżne do Skawiny i przez Kalwarię Zebrzydowską i Lanckoronę do Wadowic, Suchej Beskidzkiej, Rabki i Zakopanego. Dzięki temu skróceniu ulegnie czas jazdy pociągów – lokalnych szynobusów o mniej więcej 5 minut, dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o 12-15 minut, a przepustowość na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów ulegnie zwiększeniu.

Umowę na realizację tej inwestycji spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała 16 września 2015 roku z konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner). 10 dni później ruszyły już pierwsze prace. Całkowita wartość projektu wyniosła 348 mln zł. W ramach inwestycji w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2 wiadukty, które podtrzymywane są przez 30 filarów mierzących od 8 do 15 metrów, 2 kładki peronowe, 2 przejścia pod torami. Przebudowano około 9 km torów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Powstały też dwa nowe zadaszone przystanki kolejowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze wyposażone w ławki, windy i schody ruchome. Na peronach oraz wzdłuż estakad zamontowano ekrany akustyczne, a torowisko na estakadach zostało ułożone na matach anty wibracyjnych. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. ton stali oraz 25,5 tys. ton betonu.

W obsługę tej strategicznej dla stolicy Małopolski inwestycji, która usprawnia ruch pociągów w mieście, zaangażowani byli geodeci z firmy Optima BG, którzy podczas tej trwającej dwa lata inwestycji nie mogli narzekać na brak zróżnicowanych i wymagających zleceń. (...)

Do najbardziej wymagających prac na budowie łącznicy szef firmy Marek Rajtar zaliczył m.in. założenie geodezyjnej osnowy realizacyjnej. Zadanie to komplikowały: trudny zurbanizowany teren, rozbiórka istniejących obiektów, etapowy postęp robót budowlanych skutkujący trudnościami w założeniu całościowej osnowy oraz ograniczona wizura. Kolejną problematyczną pracą było ustawianie konstrukcji stalowych na obiektach mostowych, a to z powodu zmieniających się wraz z temperaturą wymiarów elementów. Ponadto sporo trudności przys porzyła obsługa ustrojów nośnych (ze względu na duże tempo prac), a także precyzyjna obsługa podbijarek torowych.

Jak na każdej tego typu dużej inwestycji, geodeci musieli być cały czas zaznajomieni z aktualizowaną na bieżąco dokumentacją projektową. Kłopotliwy był zresztą sam teren budowy zlokalizowany w jednym z głównych węzłów komunikacyjnych miasta...

Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
• Zamów wersję papierową • Zamów wersję cyfrową

Redakcja


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl





reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt