wiadomościmapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
TACHIMETRY

TACHIMETRY
NAWI

NAWI


reklama
reklama

Wiadomości



|2012-08-03| Geodezja, Teledetekcja, Firma

AVI-1 nad autostradą A2

37 minut trwał dzisiejszy lot bezzałogowego samolotu AVI-1 firmy Taxus SI nad węzłem Wiskitki na autostradzie A2.


AVI-1 nad autostradą A2
W czasie lotu kamera zamontowana w samolocie zarejestrowała kilkaset zdjęć, które posłużą do wykonania ortofotomapy zjazdu z autostrady na drogę krajową nr 50 – inwestycji będącej właśnie na ukończeniu.

Napędzany silnikiem elektrycznym AVI-1 został wyrzucony ze specjalnej katapulty, potem przez kilkanaście sekund był sterowany z ziemi przez operatora, by następnie przejść w tryb autonomiczny i lot po zaprogramowanej trasie.
Zdjęcia były wykonywane aparatem Sigma z wysokości około 300 metrów. Zgodnie z planem lotu pokrycie podłużne i poprzeczne określono na 60-70%. Po zakończeniu samodzielnego lotu samolotu operator sprowadził go na ziemię. Do wylądowania 6-kilogramowemu AVI-1 wystarczyło kilkadziesiąt metrów wolnej przestrzeni. Przez cały czas parametry lotu i pracy samolotu były obserwowane na ekranie monitora dzięki utrzymywaniu stałej łączności radiowej z jednostką.

Firma Taxus SI od kilku lat rozwija system AVI-1. Kompozytowy samolot został wykonany przez firmę MSP według założeń Taxusa. Dzięki skalibrowanym kamerom i obróbce danych w oprogramowaniu EnsoMOSAIC opracowywane ortofotomapy osiągają rozdzielczość 5-10 cm w poziomie. W ubiegłym roku AVI-1 oraz gotowe produkty firma Taxus SI prezentowała z powodzeniem na Targach Intergeo w Norymberdze.

Obserwatorami dzisiejszej operacji nad skrzyżowaniem A2 z DK 50 byli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dla której szybkie pozyskiwanie zdjęć, ortofotomap lub numerycznego model terenu jest atrakcyjną propozycją wspierania procesu projektowania i inwentaryzacji dróg, a także rejestracji stanu prac na budowach prowadzonych przez agencję.

Zobacz zdjęcia w Fotogalerii

Jerzy Przywara


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Dokładność pionowa ortofotomapy Ok. To pracujcie jeszcze ciężej, żeby zrozumieć że (w świetle poprzedniego postu) Wasza "dokładność pionowa ortofotomapy" jest piramidalną bzdurą. Mam nadzieję, że wkrótce dołączy do Was jakiś fotogrametra, który wytłumaczy Wam podstawowe pojęcia (a kto wie, może nawet wyjaśni zastosowanie prawa przenoszenia błedów?).

2D czy 3D 1. "Drogie fotomapy.eu, czy są to tajne opracowania, " Dzielimy się wiedzą z Klientami, nie z tymi co nie potrafią się przedstawić i napisać maila, tym bardziej że mamy podejrzenia że konkurencja wielu rzeczy nie wie a ponieważ dostali 800KPLN dofinansowania z Unii, musimy to jakośc równoważyć. Robimy to ciężką pracą, wiedzą i technologią której nie rozdajemy na prawo i lewo. Nie jesteśmy też państwowym instytutem badawczym. 2. "Dokładność pionowa produktu (ortofotomapy) który z założenia jest "2D" budzi chyba nie tylko moją ciekawość" Te systemy wewnętrznie generują zarówno ortofotomapę jak i budują model DSM, nawet jeśli nie jest on przedmiotem zamówienia - oczywiście są detale jaki DSM z jakim i artefaktami przy ilu godzinach lub dniach obliczeń i gęstości grządek na lot. Bez dokładnych danych o wysokości przecież nie można przeprowadzić ortorektyfikacji. Przykład zastosowania procesu jest tu: www.fotomapy.eu/fotomapy-poster-2012pl.pdf

Dokładność pionowa ortofotomapy 1. Widzę, że z artykułu kontrowersyjna dokładność/rozdzielczość pionowa już zniknęła... 2. Drogie fotomapy.eu, czy są to tajne opracowania, że nie możesz podzielić się nimi z ogółem użytkowników? Dokładność pionowa produktu (ortofotomapy) który z założenia jest "2D" budzi chyba nie tylko moją ciekawość, więc może warto byłoby wyedukować czytelników GeoForum (a może i potencjalnych klientów)

Źródła Są takie opracowania, Nick, prosimy o nieanonimowy kontakt. Są to najczęściej dwa odchylenia standardowe dokładności fitowania: zadaje się punkty pomierzone naziemnym GPS klasy geodezyjnej (kilka..kilkadziesiąt/km2), następnie z użyciem metody sklejania zdjęć wykorzystuje się metodę optyczną do rekonstrukcji DSM, to co wyjdzie lokalnie porównuje się w każdym z punktów wzorcowych.

Dokładność pionowa ortofotomapy Proszę o podanie definicji dokładności pionowej ortofotmapy (jeżeli to możliwe - jako odniesienie do jakiegoś źródła naukowego)

corekta (5-10 pixeli) zamien na (5-10 cm/pix) Komentarz: Absurdalnie wysoka rozdzielczość pionowa w porównaniu do dokładności tegoż pomiaru wynika z faktu że nie jest to wartość mierzona bezpośrednio. Znana jest wysokość względna zdjęć (z autopilota), zaś wysokości bezwzględne tworzą się 'same' w procesie stereoskopii (albo multiskopii bo mamy tu kilkaset zdjęć na km2).

Rozdzielczość nalotów fotogrametrycznych UAV Rozdzielczość dobiera się wysokością lotu. To jest metoda optyczna, a więc niższa wysokość, dłuższy czas lotu na powierchnię, większe ryzyko ale i większa rozdzielczość która daje wyższą dokładność autofitowania zdjęć. Technicznie rozdzielczości typowe dla UAV to 5-10cm/pixel, rozdzielczość pionowa na poziomie 1e-6m, dokładność pozioma typowo na poziomie pixela (a więc 5-10 pixeli), pionowa ok trzech pixeli (15-30cm). Jest natomiast niedookreślone na jakiej siatce powstaje model DSM używany do ortoprojekcji. Dobre systemy używają tu trójkątów wielkości 10-100cm, adaptatywnie, i rzutują to na siatkę prostokątną o rozdzielczości ortofotomapy. Innymi słowy w poziomie podano (przez przypadek) jednocześnie rozdzielczość i dokładność, w pionie dokładność, obie najpewniej na poziomie sigma dwa (95%). Dobór metody obróbki zależy od terenu, firmy z branży używają po kilka metod naraz (jedne dla terenów zabudowanych, inne dla łąk) wszystko by zmniejszyć ewentualne artefakty w zagłębieniach.

Rozdzielczość Rozumiem, że to dokładność - czyli powiększanie dalsze zdjęcia do skal większych niż planowana nie da efektu w postaci dokładności. To jest przyszłość geodezji zamiast "skakania po bruzdach".

Pytanie "opracowywane ortofotomapy osiągają rozdzielczość 5-10 cm w poziomie i 15-30 cm w pionie" Co to znaczy rozdzielczość 5-10 cm w poziomie i 15-30cm w pionie? czy autorowi chodziło o dokładność?

9 komentarzy





reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt