wiadomościksięgarniamapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Apeks skanuje zabytkowe młyny
blog
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001200220032004
2005200620072008200920102011201220132014
2015201620172018
| Grudzień 2017, Nr 12 (271) |


• Koniec ery RTK? Usługi PPP czasu rzeczywistego zdobywają rynek nawigacji • Most zwodzonego przez Martwą Wisłę na stulecie niepodległości – geodezyjna obsługa inwestycji • Konsekwencje nieważności MPZP – przypadek z praktyki omawia sędzia Magdalena Durzyńska • Koncepcja standaryzacji usługi lokalizacji działek ...

powrót

Anna Wardziak

Kolej na geodezję

Na terenach kolejowych prowadzonych jest wiele strategicznych inwestycji związanych z modernizacją i przebudową linii kolejowych. Ostatnio Grupa PKP – zdając sobie sprawę ze znaczenia geodezyjnej obsługi procesu inwestycyjnego – podjęła kilka działań mających na celu jej usprawnienie.

Okazją do zaprezentowania tych działań była konferencja zorganizowana w Warszawie przez wiodącąw Grupie spółkę PKP SA pod hasłem „Geodezja w procesie inwestycyjnym na terenach kolejowych” (Warszawa, 10 października). W gronie specjalistów ze spółek Grupy PKP, środowisk naukowych, a także wykonawstwa geodezyjnego dyskutowano na tematczynników warunkujących sprawny przebieg procesu inwestycyjnego. Przekonywano, że podjęte niedawno działania stanowią odpowiedź na oczekiwania geodetów. Wpisują też geodezję kolejową w standardy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, przy zachowaniu specyfiki kolejowego terenu zamkniętego. Równocześnie zarząd PKP SA zadeklarował otwartość na dalszy dialog, podkreślając, że doświadczenie i opinia geodetów jako specjalistów będzie cenną wskazówką do lepszej identyfikacji obszarów, które wymagają zmian.

Do zadań realizowanych przez Grupę PKP należy prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego dla kolejowych terenów zamkniętych ustanowionych przez ministra właściwego ds. transportu. Składnice materiałów geodezyjnych (obecnie kolejowe ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej – KODGiK-i), prowadzone są w PKP od 1956 r. Jak jednak zwrócił uwagę członek Zarządu PKP SA dr Mirosław Antonowicz, geodezja towarzyszyła działaniom kolei od zawsze.
Geodezja kolejowa posiada osobne instrukcje dotyczące organizacji i wykonywania pomiarów oraz sporządzania na ich podstawie dokumentacji geodezyjnej. Specyfika terenu kolejowego (liniowy charakter, urządzenia służące do prowadzenia i obsługi ruchu kolejowego oraz wyjątkowe zagęszczenie sieci uzbrojenia terenu) powoduje, że prowadzenie prac i lokalizowanie nowych sieci wymaga szczególnej ostrożności i dużej dbałości o jakość dokumentacji geodezyjnej. Narzuca to zaostrzone wymogi w porównaniu z geodezją „cywilną”.

Do elementów infrastruktury kolejowej stosuje się pomiary o najwyższej dokładności wymaganej w geodezji inżynieryjnej. Zakres mapy do celów projektowych, kilometracja, dokładność pomiarów układów torowych, dokumentacja w zakresie regulacji osi torów, profil podłużny czy kieszonkowy oraz mapy schematyczne stanowią wyróżniki dokumentacji geodezyjnej sporządzanej dla tego rodzaju prac. Mapy kolejowe różnią się od ogólnodostępnych przede wszystkim:
• układem arkuszy – stosowany w PKP układ wstęgowy zgodny jest z kilometracją linii kolejowej,
• treścią – mapa kolejowa zawiera szczegóły techniczne niewykazywane na innych mapach (np. rozjazdy, skrzyżowania, geometria toru, ukresy, osie stacji, elementy sterowania ruchem)...

Pełna treść artykułu w grudowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article



reklama

Wydanie

rok
słowa kluczowe
rozdzielane przecinkami

reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt