Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Grudzień 2017, Nr 12 (271) |


• Koniec ery RTK? Usługi PPP czasu rzeczywistego zdobywają rynek nawigacji • Most zwodzonego przez Martwą Wisłę na stulecie niepodległości – geodezyjna obsługa inwestycji • Konsekwencje nieważności MPZP – przypadek z praktyki omawia sędzia Magdalena Durzyńska • Koncepcja standaryzacji usługi lokalizacji działek ...

powrót

Damian Czekaj

Most na stulecie niepodległości

Z początkiem przyszłego roku ma zostać otwarty most zwodzony przez Martwą Wisłę w Gdańsku Sobieszewie. Będzie to największy tego typu obiekt w Polsce. Za geodezyjną obsługę inwestycji odpowiada gdańska firma Geopartner.

Nowy most – wznoszony w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 – ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. Zastąpi on przestarzały most pontonowy, który utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale i licznym żeglarzom.W ramach wartej ponad 57 mln zł inwestycji powstają również: odcinek drogi o długości 900 m, budynek obsługi mostu, ciągi komunikacyjne dla pieszychi rowerzystów, przystanki komunikacjizbiorowej i miejsca postojowe. Ponadtomodernizowane są dwa skrzyżowaniaulic, ulice dojazdowe oraz umacniane brzegi Martwej Wisły. Wykonawcą pracjest konsorcjum firm Metrostav, Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure.

Długość samego mostu to 173 m, a ze skrzydłami – 181,5 m. Wszelkie łodzie czy żaglówki bez problemu będą mogły mijać się pod obiektem – światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniemprowadnic, wynosić będzie 50 m, natomiast światło pionowe bez otwierania: 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej. Dwa ruchome przęsła, każde o długości blisko 30 m, będą unosić się niemal do pionu w 150 sekund, umożliwiając przepłynięcie większym jednostkom. Szerokość ustroju niosącego to 14,92 m (w tym szerokość: jezdni – 7 m, jednostronnego ciągu pieszego – 2,0 m, ścieżki rowerowej 2,4 m). (...)

Grupa Geopartner – obsługująca sobieszewską inwestycję – specjalizuje się w geodezji inżynieryjno-przemysłowej, w tym w zadaniach z zakresu budownictwa drogowo-mostowego. – Nasz zespół inżynierów posiada bogate doświadczenie na tego typu kontraktach. Były i są one realizowane zarówno w kraju, jak i poza jego granicami, m.in. w Szwecji, Anglii, Szkocji, Danii i Ekwadorze – wylicza prezes spółki Roman Węglicki. – Spośród prac prowadzonych w Polsce warto wymienić choćby obsługę budowy mostu przez rzekę Nogat w Malborku. Zadanie to było dość złożone, bo obiekt realizowany był w technologii nasuwowej, równolegle do istniejącego mostu, nie pozostawiając zbyt wiele miejsca np. na założenie osnowy. Wymagało to od nas indywidualnego podejścia do tematu, co jest pięknem geodezji – tłumaczy. (...)

Jednym z kluczowych zadań geodetów na początku budowy sobieszewskiego mostu było założenie osnowy realizacyjnej stanowiącej podstawę wszelkich dalszych prac na obiekcie. – Trudne warunki geologiczne (torfy) i topograficzne oraz wysokie wymagania dokładnościowe skutkowały założeniem osnowy w postaci pali obserwacyjnych z wymuszonym centrowaniem – podkreśla Roman Węglicki...

Pełna treść artykułu w grudowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Apeks skanuje zabytkowe młyny
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS