wiadomościksięgarniamapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Polska aplikacja zwycięża w konkursie Hexagonu
blog
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Historia

- «« « część 2 z 2


Istotną datą dla rozwoju systemów informacji geograficznej był rok 1969. W USA zaczęły działalność dwie firmy do dziś wytyczające kierunki rozwoju GIS. W Huntsville w Alabamie powstała M&S Computing (od 1980 r. Intergraph Corporation). Firma ta opracowała pierwszą wersję pakietu programów GIS MGE (Modular GIS Environment). Z kolei w Redlands w Kalifornii założono Instytut Badań Systemów Środowiskowych, rozpoznawany najczęściej pod angielską nazwą ESRI (Environmental System Research Institute). W latach 80. ESRI wprowadziło na rynek pierwszą wersję programu ArcInfo, który stał się jednym z wiodących systemów na rynku GIS. Nie bez znaczenia jest to, że współtwórcy obu firm (David Sinton – M&S Computing i Jack Dangermond – ESRI) studiowali we wspomnianym Harvard Laboratory.

gis

W latach 90. XX wieku – w związku z upowszechnieniem komputerów PC i systemu operacyjnego DOS (a wkrótce potem Windows) – narzędzia GIS „trafiły pod strzechy”.

 gis

Powstały pierwsze systemy informacji przestrzennej typu desktop. Możliwości narzędzi GIS stale rosły, zapewniając użytkownikom coraz większą funkcjonalność zarówno w zakresie gromadzenia danych, jak i ich analizy i wizualizacji. W końcu lat 90. w zastosowaniach GIS została upowszechniona tzw. technologia klient/serwer. Na serwerze instalowane jest oprogramowanie specjalistyczne i gromadzone są dane, natomiast na komputerze użytkownika specjalny program pozwalający na korzystanie z nich.

gis

Obecnie rozwiązania typu klient-serwer (architektura 2-warstwowa) zastępowane są coraz częściej systemami o architekturze n-warstwowej. Funkcjonalność takiego systemu jest podzielona na co najmniej 3 warstwy: interfejs użytkownika, serwer aplikacji i bazę danych. Jako interfejs użytkownika wykorzystywana jest przeglądarka WWW (tzw. cienki klient) lub specjalistyczna aplikacja, łącząca się z serwerem aplikacji (tzw. gruby klient). Serwer aplikacji realizuje większość funkcji przetwarzania danych. Rozwiązania zgodnie z architekturą n-warstwową zwiększają elastyczność systemu i obniżają koszty ich budowy.

Współcześnie powstające systemy GIS budowane są na bazie tzw. sieciowych usług geoinformacyjnych, jak np. dystrybucja i wyszukiwanie danych przestrzennych. Umożliwiają one użytkownikom korzystającym ze zwykłej przeglądarki internetowej i prostych w obsłudze narzędzi informatycznych dostęp do wyrafinowanych funkcji GIS.
Zastosowanie narzędzi GIS (zarówno tych prostych, jak i najbardziej zaawansowanych) jest jednak tylko jednym z wielu warunków koniecznych do zbudowania systemu informacji geograficznej. Do tego niezbędne są aktualne i wiarygodne dane przestrzenne i opisowe, doświadczeni pracownicy, a nade wszystko – racjonalny model pojęciowy opisujący strukturę bazy danych. Wszystko to sprawia, że wciąż aktualna jest stara maksyma: „GIS-u się nie kupuje, GIS się tworzy”. System informacji przestrzennej opracowywany jest bowiem na potrzeby konkretnego użytkownika z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i danych źródłowych adekwatnych do celu opracowania.

Dr Dariusz Gotlib i dr Robert Olszewski są pracownikami Zakładu Kartografii Politechniki Warszawskiej

(Opracowanie zamieszczono na Geoforum w marcu 2006 r.)

część 2 z 2
«« « 1 2




reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt