wiadomościmapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Najdokładniejsza mapa magnetyczna Ziemi
blog
NAWI

NAWI
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE


reklama
reklama

Historia

- «« « część 2 z 2


Istotną datą dla rozwoju systemów informacji geograficznej był rok 1969. W USA zaczęły działalność dwie firmy do dziś wytyczające kierunki rozwoju GIS. W Huntsville w Alabamie powstała M&S Computing (od 1980 r. Intergraph Corporation). Firma ta opracowała pierwszą wersję pakietu programów GIS MGE (Modular GIS Environment). Z kolei w Redlands w Kalifornii założono Instytut Badań Systemów Środowiskowych, rozpoznawany najczęściej pod angielską nazwą ESRI (Environmental System Research Institute). W latach 80. ESRI wprowadziło na rynek pierwszą wersję programu ArcInfo, który stał się jednym z wiodących systemów na rynku GIS. Nie bez znaczenia jest to, że współtwórcy obu firm (David Sinton – M&S Computing i Jack Dangermond – ESRI) studiowali we wspomnianym Harvard Laboratory.

gis

W latach 90. XX wieku – w związku z upowszechnieniem komputerów PC i systemu operacyjnego DOS (a wkrótce potem Windows) – narzędzia GIS „trafiły pod strzechy”.

 gis

Powstały pierwsze systemy informacji przestrzennej typu desktop. Możliwości narzędzi GIS stale rosły, zapewniając użytkownikom coraz większą funkcjonalność zarówno w zakresie gromadzenia danych, jak i ich analizy i wizualizacji. W końcu lat 90. w zastosowaniach GIS została upowszechniona tzw. technologia klient/serwer. Na serwerze instalowane jest oprogramowanie specjalistyczne i gromadzone są dane, natomiast na komputerze użytkownika specjalny program pozwalający na korzystanie z nich.

gis

Obecnie rozwiązania typu klient-serwer (architektura 2-warstwowa) zastępowane są coraz częściej systemami o architekturze n-warstwowej. Funkcjonalność takiego systemu jest podzielona na co najmniej 3 warstwy: interfejs użytkownika, serwer aplikacji i bazę danych. Jako interfejs użytkownika wykorzystywana jest przeglądarka WWW (tzw. cienki klient) lub specjalistyczna aplikacja, łącząca się z serwerem aplikacji (tzw. gruby klient). Serwer aplikacji realizuje większość funkcji przetwarzania danych. Rozwiązania zgodnie z architekturą n-warstwową zwiększają elastyczność systemu i obniżają koszty ich budowy.

Współcześnie powstające systemy GIS budowane są na bazie tzw. sieciowych usług geoinformacyjnych, jak np. dystrybucja i wyszukiwanie danych przestrzennych. Umożliwiają one użytkownikom korzystającym ze zwykłej przeglądarki internetowej i prostych w obsłudze narzędzi informatycznych dostęp do wyrafinowanych funkcji GIS.
Zastosowanie narzędzi GIS (zarówno tych prostych, jak i najbardziej zaawansowanych) jest jednak tylko jednym z wielu warunków koniecznych do zbudowania systemu informacji geograficznej. Do tego niezbędne są aktualne i wiarygodne dane przestrzenne i opisowe, doświadczeni pracownicy, a nade wszystko – racjonalny model pojęciowy opisujący strukturę bazy danych. Wszystko to sprawia, że wciąż aktualna jest stara maksyma: „GIS-u się nie kupuje, GIS się tworzy”. System informacji przestrzennej opracowywany jest bowiem na potrzeby konkretnego użytkownika z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i danych źródłowych adekwatnych do celu opracowania.

Dr Dariusz Gotlib i dr Robert Olszewski są pracownikami Zakładu Kartografii Politechniki Warszawskiej

(Opracowanie zamieszczono na Geoforum w marcu 2006 r.)

część 2 z 2
«« « 1 2




reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt