wiadomościmapa firmprenumeratareklamakontaktciasteczka
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Wysokorozdzielcze wideo z satelity SkySat-1
blog
NAWI

NAWI
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE


reklama
reklama

Chronologia

- część 1 z 8 » »»


1842
  • Austriacki fizyk Christian Andreas Doppler (1803-53) odkrywa i uzasadnia zjawisko zmiany częstości fali rejestrowanej przez odbiornik w zależności od tego, czy źródło fali zbliża się czy oddala względem odbiornika. Efekt, zwany zjawiskiem Dopplera, dotyczy fal dźwiękowych i świetlnych. Ponad 100 lat później znalazł on zastosowanie w lokalizacji sztucznych satelitów Ziemi.
1920
  • Początki radionawigacji, prace nad lampą katodową umożliwiającą lokalizację obiektów.
1931
  • Mesney i David – radiotelegrafiści armii francuskiej zauważyli zakłócenia w wysyłaniu i odbiorze fal radiowych występujące w czasie przelotu samolotu nad obszarem nadawania.
1934-35
  • Robert Watson-Watt (1892-1973), szkocki fizyk, przeprowadza pomyślnie pierwsze próby z radarem - nadajnik radiowy wysyłał w stronę lecącego samolotu sygnały nadawane na falach krótkich.
    W końcu lat 40. technika radarowa umożliwiała nawigowanie samolotem lecącym na wysokości 4 km z dokładnością 50 m (gdy stacje radarowe znajdowały się w odległości do 200 km).
1935
  • Amerykańskie Naval Research Laboratory prowadzi prace na zastosowaniem radaru w łodziach podwodnych.
1935
  • W nadmorskim Orfordness (Anglia) zainstalowano pierwszą stację radarową do kontroli przestrzeni powietrznej i morskiej; zasięg pracy radaru wynosił 65 km. Do 1936 r. wzdłuż wybrzeża zbudowano pięć takich stacji.
1940
  • MIT Radiation Laboratory (USA) rozpoczyna prace nad systemem nawigacji dalekiego zasięgu – LORAN (Long Range Navigation); założenia: system naziemny (2D) do nawigacji morskiej, naziemne stacje radiowe nadające na niskiej częstotliwości (1850-1950 kHz), zasięg ok. 900 km, lokalizacja z dokładnością do 250 m
1941-45
  • Prace nad systemem nawigacyjnym do precyzyjnego bombardowania. W 1945 r. amerykańska Coast & Geodetic Survey wprowadza system (pod nazwą SHORAN – Short Range Navigation) do pomiarów hydrograficznych.
1941
  • gpsPierwsze testy systemu LORAN w stacji monitorującej firmy Bell Telephone w Mannahawkin w stanie New Jersey (USA).
1946
  • Sperry Corporation (USA) proponuje uruchomienie systemu nawigacyjnego Cyclon operującego na dwóch częstotliwościach (180 i 200 kHz); US Air Force przetestowały działanie systemu w 1948 r. i potwierdziły jego przydatność do celów militarnych.

część 1 z 8
1 2 3 4 5 6 7 8 » »»



dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze menu_text_pl



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2017 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt